Spaţiul şi timpul sonor prin prisma gândirii muzicale tradiţionale — valoare și conţinuturi
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
608 5
Ultima descărcare din IBN:
2021-11-11 20:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
781.7+781.22 (1)
Muzică (1808)
SM ISO690:2012
BADRAJAN, Svetlana. Spaţiul şi timpul sonor prin prisma gândirii muzicale tradiţionale — valoare și conţinuturi. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 1(30), pp. 140-144. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(30) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Spaţiul şi timpul sonor prin prisma gândirii muzicale tradiţionale — valoare și conţinuturi

Space and time sound in the light of traditional musical thinking — value and contents

CZU: 781.7+781.22

Pag. 140-144

Badrajan Svetlana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 6 noiembrie 2017


Rezumat

Sunetul, ne referim la cel intonațional, prezintă o mare diversitate atât la nivelul culturii noastre tradiționale, cât și a celorlalte culturi etnice. Cu toate deosebirile existente între aceste culturi, care se caracterizează printr-o varietate similară cu cea lingvistică, înțelegerea, atitudinea, valorificarea fenomenului sonor muzical (premuzical) are o traiectorie de dezvoltare, în mare parte, asemănătoare. Evoluția atitudinii față de sunet (intonațional), a utilizării și exploatării acestuia de către om/colectivitate în diferite epoci istorice, parcurge o cale complexă. Sursa vocală umană sonoră și sursa fizică/instrumentală sunt două stări existențiale ale sunetului, tratate în cultura tradițională după principiul unității și luptei contrariilor, anume în echilibrul dinamic al contrariilor manifestându-se tendința omului către desăvârșire. Vom încerca, în baza culturii folclorice românești, precedată de o imensă cultură traco-geto-dacică, dar și cea din epoca preistorică, să dezvăluim marea diversitate de manifestare a fenomenului sonor în proiecție spațiu-timp și înțelegerea acestuia refractată prin prisma gândirii muzicale tradiționale.

The sound, we refer to the intonational one, presents a large and profound diversity, both at the level of our traditional national culture and at the level of other ethnic cultures. With all the diversity of these cultures, that are characterized by a variery similar to the linguistic one, understanding, highlighting the musical (premusical) sonorous phenomenon, has a trajectory of developement that is, for the most part similar. The evolution of the attitude towards the sound (intonational), of its usage and exploitation by man/community in different historical epochs follows a complex path. The human sonorous vocal source and the phisical/instrumental one represent two existential states of the sound that are treated in the traditional culture according to the principle of unity and conflict of opposites, namely in the dynamic balance of the opposites is manifested the man`s striving to improvement. We will try, on the basis of Romanian folkloric culture, which is preceded by an immense Thracian-Getic-Dacian culture (and by a prehistoric epoch), to reveal the great diversity of the manifestation of the sound phenomenon in the space-time plan and will aim at undesrstanding it in the light of traditional musical thinking

Cuvinte-cheie
fenomen sonor, gândire muzicală, cultură tradiţională, sunet muzical, funcţie,

spațiu și timp