Peisajul urban in pictura Moldovei din secolului al XX-lea – inceputul secolului al XXI-lea.
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
710 10
Ultima descărcare din IBN:
2021-12-21 14:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
712:75(478-21)"XIX-XX' (1)
Sistematizare fizică. Sistematizare regională, urbană și rurală. Urbanism. Peisaje. Parcuri. Grădini (185)
Pictură (405)
SM ISO690:2012
TOMA, Ludmila. Peisajul urban in pictura Moldovei din secolului al XX-lea – inceputul secolului al XXI-lea.. In: Arta , 2017, nr. 1(AV), pp. 113-119. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Peisajul urban in pictura Moldovei din secolului al XX-lea – inceputul secolului al XXI-lea.
CZU: 712:75(478-21)"XIX-XX'

Pag. 113-119

Toma Ludmila
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 19 octombrie 2017


Rezumat

The author of the article highlights the specific problems, solved by the artists in the field, in line with the general trends of plastic art development in the Republic of Moldova. At the beginning of the XX century, sketches prevailed, coupled with the unique desire to perceive the leisurely life of a provincial city. The unpretentious motifs reflected unexpectedly the observations and the state of mind of the authors even after the institution of the Soviet power. The tendency of the transformation of nature into lyrical images became a stable one in the creation of many artists. In the mid-1960s, the tendency towards decorative and monumental expressiveness grew. The re-evaluation of the experience of the European plastic artists was especially fruitful, fact confirmed not only by large-sized paintings, but also by the sketches, which thanks to a well-thoughtful idea obtained the value of the realized image. Almost all artists’ creations are linked to Chisinau where most of them live. The “tourist’s vision”, which reflects the impressions of the journeys in other regions, also becomes typical including landscapes with easily recognizable architectural constructions. However, the developed perception of the plastic imagination of the artists can often lead to unexpected interpretations of the objects. The aesthetic value of the works is in accordance with the originality of the author’s thinking, his ability to inspire the technical material, the unrepeatable intonations of artistic expression.

Autorul articolului scoate in evidenţă problemele specifice, soluţionate de către pictorii din domeniu, in concordanţă cu tendinţele generale de dezvoltare a artei plastice in Republica Moldova. La inceputul secolului al ХХ-lea predomină schiţele, asociate prin dorinţa unică de a percepe viaţa domolă a unui oraş provincial. Motivele nepretenţioase reflectau inopinat observaţiile, starea sufletească a autorilor şi după stabilirea puterii sovietice. Tendinţa transformării naturii in chipuri lirice devenise una stabilă in creaţia multor pictori. La mijlocul anilor ’60 a luat amploare tendinţa spre expresivitatea decorativă şi monumentală. Deosebit de fructuoasă s-a dovedit reevaluarea experienţei plasicienilor europeni, fapt confirmat nu doar prin panze de dimensiuni mari, dar şi prin schiţele care, graţie unei idei bine gandite, obţineau valoarea imaginii realizate. Aproape toate creaţiile artiştilor sunt legate de Chişinău, unde trăiesc majoritatea acestora. Devine tipică şi „viziunea turistului”, care reflectă impresiile produse de călătoriile in alte regiuni, fiind observate peisaje cu obiective arhitecturale uşor cogniscibile. Insă perceperea dezvoltată a imaginaţiei plastice a pictorilor poate aduce deseori la interpretări neaşteptate ale obiectelor. Valoarea estetică a operelor se află in concordanţă cu originalitatea gandirii autorului, iscusinţa lui de a inspira materialul tehnic, intonaţiile irepetabile ale exprimării artistice.    

Cuvinte-cheie
artă, pictură, armonie, colorit,

chip artistic, manieră de lucru