Impactul transportului feroviar asupra dezvoltării structurii architectural-planimetrice a Chișinăului
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
644 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-19 11:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[711.4+711.75](478-21)(091) (1)
SM ISO690:2012
LUPAŞCU, Valeriu. Impactul transportului feroviar asupra dezvoltării structurii architectural-planimetrice a Chișinăului. In: Arta , 2017, nr. 1(AV), pp. 75-78. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Impactul transportului feroviar asupra dezvoltării structurii architectural-planimetrice a Chișinăului
CZU: [711.4+711.75](478-21)(091)

Pag. 75-78

Lupaşcu Valeriu
 
Universitatea Academiei de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 19 octombrie 2017


Rezumat

Prezentul articol se referă la impactul reţelei feroviare asupra infrastructurii urbane a oraşului istoric Chişinău. Transportul feroviar se imparte in doua categorii – exterior şi interior (tramvai). S-au descris etapele de dezvoltare a acestor transporturi, s-au prezentat propuneri pentru dezvoltarea şi revitalizarea reţelelor feroviare de tramvai in Chişinău şi efectul său asupra formării structurii planimetrice a oraşului istoric. In unele locuri, traseul şi reţeaua de tramvai au fost conectate direct la calea ferată. Acest fapt a determinat formarea unei reţele unice. Din păcate, fragmentele acesteia nu s-au păstrat pană in prezent, ca şi toată reţeaua. Un singur element care a ajuns in zilele noastre o „konkă” deschisă, care se află astăzi la Muzeul Tramvaiului din Chişinău. Pentru a completa exponatele acestui muzeu se propune de a apela la municipalitatea Odesei, pentru a răscumpăra unul dintre cele mai vechi tramvaie. In partea istorică a Chişinăului se propune reconstrucţia unui tronson de drum cu instalarea şinelor şi introducerea vechiului tramvai. Va fi o recuperare a acestui tip de transport in infrastructura Chişinăului. Dezvoltarea „tramvaiului cu viteză”, cum se prevede in planul general al dezvoltării Chişinăului va creia legătura intre trei zone rezidenţiale – Raşcani, Ciocana şi Botanica. Practica mondială arată profitabilitatea şi eficienţa acestui tip de transport pentru dezvoltarea transportului public.

This article refers to the impact of the railway network on the urban infrastructure of the historic city of Chisinau. Rail transport is divided into two categories – exterior and interior (tram). The stages of development of these transports have been described, proposals have been presented for the development and revitalization of tramway networks in Chisinau and its effect on the formation of the historic city’s planimetric structure. In some places, the tram and the tram network were directly connected to the railway. This has led to the formation of a unique network. Unfortunately, its fragments have not been preserved so far, just like the whole network. One element that has now become an open “Konka”, which is today at the Tramway Museum in Chisinau. To complete the exhibits of this museum, it is proposed to call the municipality of Odessa to redeem one of the oldest trams. To complete the exhibits of this museum, it is proposed to call the municipality of Odessa to redeem one of the oldest trams. In the historical part of Chisinau is proposed the reconstruction of a road section with the installation of the rails and the introduction of the old tram. There will be a recovery of this type of transport in the infrastructure of Chisinau. The development of the “speed tram”, as stated in the general plan of Chisinau’s development, will create the connection between three residential areas – Raşcani, Ciocana and Botanica. World practice shows the profitability and efficiency of this type the transport for the development of public transport.

Cuvinte-cheie
feroviar, tramvai, infrastructură, cale ferată,

structura arhitecturală şi planimetrică, konka, gară, tramvai cu cai