Paradigme în educaţie/pedagogie
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
2539 319
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-02 14:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.012 (39)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3844)
SM ISO690:2012
CRISTEA, Sorin. Paradigme în educaţie/pedagogie. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2014, nr. 5-6(87-88), pp. 93-100. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 5-6(87-88) / 2014 / ISSN 1810-6455

Paradigme în educaţie/pedagogie
CZU: 37.012

Pag. 93-100

Cristea Sorin
 
Universitatea din Bucureşti
 
Disponibil în IBN: 9 august 2017


Rezumat

Conceptul de paradigmă defineşte un model exemplar de abordare a ştiinţei aflată în stadiul epistemologic avansat, recunoscut de comunitatea cercetătorilor. Este un concept epistemologic fundamental, lansat de Kuhn, cu aplicaţii în ştiinţele naturii, îndeplinind o dublă funcţie: susţinere a domeniului cercetat fixat ca „matrice disciplinară” şi închidere în momentul în care criza cunoaşterii impune revoluţia în ştiinţă realizabilă prin înlocuirea sa cu noua paradigmă. Aplicarea conceptului de paradigmă în educaţie solicită eliminarea tendinţei de utilizare nejustificată a termenului, în numeroase situaţii şi contexte. Este necesară valorificarea sa ca reper epistemologic angajat deplin în susţinerea statutului pedagogiei ca ştiinţă socioumană matură. Are drept consecinţă epistemologică majoră confirmarea şi perfecţionarea teoriilor generale ale domeniului şi promovarea unor „modele-ideale” eficiente în cadrul unei cunoaşteri pedagogice ştiinţifice. Identificarea paradigmelor afirmate în istoria pedagogiei validează epistemologic stadiul atins de cunoaşterea ştiinţifică specifică domeniului. Paradigmele pot fi evidenţiate după momentul istoric al apariţiei pedagogiei ca domeniu de cunoaştere specific: pedagogie premodernă – paradigma conformităţii educaţiei cu natura; pedagogie modernă – paradigma pedagogiei psihocentriste şi paradigma pedagogiei sociocentriste; pedagogie postmodernă – paradigma curriculumului.

The concept of paradigm defines an exemplary model of approach to science which is in the advanced epistemological stage and recognized by the research community. It is a fundamental epistemological concept, launched by Kuhn, with applications in natural sciences, fulfilling a dual function: support researched field set as „disciplinary matrix” and closing when the knowledge crisis requires revolution in science realizable by replacing it with the new paradigm. Implementation of the concept of paradigm in education calls for eliminating tendency of unjustified use of the term in many situations and contexts. It is required the valorization as epistemological mark fully engaged to supporting pedagogy status as mature sociohuman science. Has as major epistemological consequence the confirmation and improvement of general theories of the field and promotion of efficient „ideal model” in the scientific pedagogical knowledge framework. Identification of paradigms stated in the history of pedagogy epistemological validates the stage reached by specific scientific knowledge. The paradigms can be highlighted by the historical moment of occurrence of pedagogy as a field of specific knowledge: pre-modern pedagogy – the conformity of education with nature paradigm; modern pedagogy – the psycho-centrist pedagogical paradigm and the sociocentrist pedagogical paradigm; postmodern pedagogy – the curriculum paradigm.

Cuvinte-cheie
The concept of paradigm, epistemological mark, ideal model, pre-modern pedagogy,

curriculum paradigm, modern pedagogy, postmodern pedagogy