Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
2539 319 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-02 14:10 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.012 (39) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3844) |
SM ISO690:2012 CRISTEA, Sorin. Paradigme în educaţie/pedagogie. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2014, nr. 5-6(87-88), pp. 93-100. ISSN 1810-6455. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională | |||||
Numărul 5-6(87-88) / 2014 / ISSN 1810-6455 | |||||
|
|||||
CZU: 37.012 | |||||
Pag. 93-100 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Conceptul de paradigmă defineşte un model exemplar de abordare a ştiinţei aflată în stadiul epistemologic avansat, recunoscut de comunitatea cercetătorilor. Este un concept epistemologic fundamental, lansat de Kuhn, cu aplicaţii în ştiinţele naturii, îndeplinind o dublă funcţie: susţinere a domeniului cercetat fixat ca „matrice disciplinară” şi închidere în momentul în care criza cunoaşterii impune revoluţia în ştiinţă realizabilă prin înlocuirea sa cu noua paradigmă. Aplicarea conceptului de paradigmă în educaţie solicită eliminarea tendinţei de utilizare nejustificată a termenului, în numeroase situaţii şi contexte. Este necesară valorificarea sa ca reper epistemologic angajat deplin în susţinerea statutului pedagogiei ca ştiinţă socioumană matură. Are drept consecinţă epistemologică majoră confirmarea şi perfecţionarea teoriilor generale ale domeniului şi promovarea unor „modele-ideale” eficiente în cadrul unei cunoaşteri pedagogice ştiinţifice. Identificarea paradigmelor afirmate în istoria pedagogiei validează epistemologic stadiul atins de cunoaşterea ştiinţifică specifică domeniului. Paradigmele pot fi evidenţiate după momentul istoric al apariţiei pedagogiei ca domeniu de cunoaştere specific: pedagogie premodernă – paradigma conformităţii educaţiei cu natura; pedagogie modernă – paradigma pedagogiei psihocentriste şi paradigma pedagogiei sociocentriste; pedagogie postmodernă – paradigma curriculumului. |
|||||
Cuvinte-cheie The concept of paradigm, epistemological mark, ideal model, pre-modern pedagogy, curriculum paradigm, modern pedagogy, postmodern pedagogy |
|||||
|