Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1271 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-12-28 20:06 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.016.046:811.135.1 (11) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3932) |
Limbi romanice balcanice (Limba română) (1456) |
SM ISO690:2012 CARTALEANU, Tatiana. Trei metafore pedagogice sau despre diferenţa dintre DEX şi GOOGLE. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2015, nr. 5-6(93-94), pp. 31-35. ISSN 1810-6455. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională | ||||||
Numărul 5-6(93-94) / 2015 / ISSN 1810-6455 | ||||||
|
||||||
CZU: 37.016.046:811.135.1 | ||||||
Pag. 31-35 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Articolul se referă la mecanismele lingvistice de metaforizare prin care cuvintele curriculum, paradigmă, cheie capătă sensuri terminologice noi sau trec de la un sens uzual la unul specializat. Cu privire la cuvîntul curriculum, se specifică varietatea de sensuri libere şi legate pe care acesta le avea în limba latină şi se urmăreşte cariera lui în ştiinţele educaţiei. Se bucură de atenţie şi derivatul său adjectival, curricular, ale cărui posibilităţi combinatorii abia încep să fie valorificate şi care îşi dezvoltă rapid o reţea de asocieri terminologice. Cuvîntul paradigmă vine în ştiinţele educaţiei din lexicul terminologic general, accesibil pentru oricare domeniu al ştiinţei. Dificultatea utilizării lui derivă din mulţimea de echivalente pe care i le atribuie sursele specializate şi cele enciclopedice, dar pe care deocamdată i le refuză dicţionarele de sinonime. Metaforizarea cuvîntului s-a produs cu multă aproximaţie şi încă nu s-a încheiat. Lexemul cheie a pătruns în terminologia domeniului printr-un calc din limba franceză, după modelul cuvîntului compus respectiv. Prin examinarea acestor trei exemple se intenţionează a prezenta modele de etimologizare şi înţelegere profundă a termenilor. |
||||||
Cuvinte-cheie curriculum, key, paradigmă, métaphorisation, etymologisation |
||||||
|