Aspecte sociolingvistice în Republica Moldova din perspectivă didactică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
762 7
Ultima descărcare din IBN:
2022-09-26 22:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.02:811.135.1'272 (1)
Probleme generale de didactică și metodică (1190)
Limbi romanice balcanice (Limba română) (1453)
SM ISO690:2012
IONAŞ, Anatol. Aspecte sociolingvistice în Republica Moldova din perspectivă didactică . In: Acta et commentationes (Ştiinţe ale Educaţiei), 2017, nr. 1(10), pp. 219-224. ISSN 1857-0623.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Acta et commentationes (Ştiinţe ale Educaţiei)
Numărul 1(10) / 2017 / ISSN 1857-0623 /ISSNe 2587-3636

Aspecte sociolingvistice în Republica Moldova din perspectivă didactică
CZU: 37.02:811.135.1'272

Pag. 219-224

Ionaş Anatol
 
Universitatea de Stat din Tiraspol
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 24 iulie 2017


Rezumat

Sferele, mediile, condiţiile de funcţionare a limbii determină mediul, tabloul lingvistic într-un stat. Peizajul glotic actual din prepublică impune un şir de activităţi cu privire la educaţia lingvistică şi cultivarea vorbirii. Aceste activităţi preconizează probleme de ordin intern şi extern – glotic şi extraglotic. Dacă cele extraglotice trebuie şi pot fi rezolvate de întreaga societate, cele glotice urmează să le rezolve cultura limbii ca ştiinţă filologică aparte. Şcolii îi revine sarcina principală de a fi un cultivator şi un propagator al tezaurului limbii noastre literare. Cunoaşterea fundamentală a gramaticii limbii române e o premisă indispensabilă pentru însuşirea operativă a tuturor obiectelor de studiu, ajutându-i pe elevi să-şi perfecţioneze concomitent gândirea, şi cea intuitivă (artistică), pentru a comunica limpede, clar, nuanţat, colorat.

The spheres, environments, working conditions of the language function determine the environment, the linguistic picture in a state. The current glotic scene in the country implies a series of activities on linguistic education and cultivation in speech. These activities require internal and external problems - glotic and extraglotic. If the extraglotic ones need and can be solved by the whole society, the glotic ones are to be solved by the language culture as a separate philological science. The school has been given the primary task of being a cultivator and a propagator of the treasure of our literary language. The fundamental grammar knowledge of the Romanian language is an indispensable prerequisite for the operative acquisition of all study subjects, helping students refine their thinking, including the intuitive (artistic) one, in order to communicate clearly and colorfully.

Cuvinte-cheie
sociolingvistică, didactică, educaţie lingvistică, cultivarea vorbirii, dezvoltarea limbajului, comunicare verbală,

glotic, extraglotic, instruire preuniversitară, cultură lingvistică, legislație lingvistică