Educația literar-artistică a elevilor vs. Domeniile de competențe curriculare: abordare necesară
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1555 20
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-16 22:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.016.046:821.135.1 (2)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3895)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2085)
SM ISO690:2012
ŞCHIOPU, Constantin. Educația literar-artistică a elevilor vs. Domeniile de competențe curriculare: abordare necesară. In: Acta et commentationes (Ştiinţe ale Educaţiei), 2017, nr. 1(10), pp. 21-29. ISSN 1857-0623.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Acta et commentationes (Ştiinţe ale Educaţiei)
Numărul 1(10) / 2017 / ISSN 1857-0623 /ISSNe 2587-3636

Educația literar-artistică a elevilor vs. Domeniile de competențe curriculare: abordare necesară
CZU: 37.016.046:821.135.1

Pag. 21-29

Şchiopu Constantin
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 24 iulie 2017


Rezumat

În articol sunt analizate mai multe opinii referitoare la obiectivul-cadru al receptării literaturii în școală. Autorul susține ideea că în formularea obiectivului-cadrul al studierii literaturii ca disciplină școlară trebuie să se țină cont de faptul că, spre deosebire de alte forme ale cunoaşterii umane, literatura este o ramură a artei, ce valorifică funcţia expresivă a limbii. În continuare, este analizat curriculumul de Limba și literatura română, scoțându-se în evidență mai multe lacune, ce contravin conceptului de educație literar-artistică: substituirea sintagmei „educație literar-artistică” cu „cultură literar-artistică”, slaba fundamentare din punct de vedere epistemologic a domeniilor de competențe, absența, din cele opt domenii, a competenței artistic-estetice, introducerea în curriculum a conceptului de subcompetență etc. În concluzie autorul remarcă necesitatea revizuirii curriculumului, în primul rând, din perspectiva tipologiei competențelor, a excluderii din uz a noțiunii de subcompetență.

The present article analyzes several opinions referring to the frame-objective of receiving literature in school. The author supports the idea that for formulating the frame-objective of studying literature as a school discipline, it must be taken into consideration that excepting some other forms of human knowledge, literature is a branch of art that takes into account the expressive function of language. Further, it is analyzed the curriculum of Romanian language and literature, highlighting several gaps that contravene the concept of literary-artistic education: the substitution of „literary-artistic education” by „literary-artistic culture”, the weak foundation of competence domains from the epistemological point of view, the absence of the aestetic-artistic competence from those eight domains, the introduction of subcompetence concept in the curriculum. In conclusion, the author emphasizes the necessity of reviewing the curriculum, first of all from the perspective of competence typology, of excluding from usage the notion of sub-competence.

Cuvinte-cheie
educaţie literar-artistică, competenţă, receptare, literatură,

curriculum,

obiectiv-cadru, cultură literar-artistică