Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1420 71 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-25 09:47 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.922.7:37.018.1 (5) |
Psihologie (3327) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3845) |
SM ISO690:2012 STAMATIN, Otilia. Reprezentarea socială a pedepsei fizice în rândul părinţilor elevilor din clasele primare. In: Psihologie, revista ştiinţifico-practică , 2017, nr. 1-2(30), pp. 56-64. ISSN 1857-2502. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Psihologie, revista ştiinţifico-practică | |||||
Numărul 1-2(30) / 2017 / ISSN 1857-2502 /ISSNe 2537-6276 | |||||
|
|||||
CZU: 159.922.7:37.018.1 | |||||
Pag. 56-64 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Cercetarea s-a axat pe studierea conţinutului reprezentării sociale a pedepsei fizice în rândul părinţilor elevilor din clasele primare prin evidenţierea elementelor constitutive ale acestor reprezentări în funcţie de gen. În lucrare au fost utilizate tehnicile de asociere liberă şi metoda prototipic categorială prin intermediul programului EVOC. Cercetarea realizată e relevat: elementele centrale ale reprezentării sociale a pedepsei fizice (frică, stres, ură); elemente periferice (chin, ciudă, intimidare, ţipete); elemente cu statut ambiguu, caracterizate prin frecvenţă joasă şi grad redus de importanţă (bătaie, pedeapsă) şi elemente cu statut ambiguu, caracterizate prin înaltă frecvenţă şi grad ridicat de importanţă (durere, umilire, lacrimi, ruşine, violenţă). Nuanţa negativă a majorităţii elementelor evocate reflectă tendinţa părinţilor de a dezaproba pedeapsa fizică a elevilor. Concomitent, zona ambiguă, mai aproape de periferie, conţine elemente ca bătaie, pedeapsă, ceea ce înseamnă că unii părinţi acceptă şi practică astfel de metode disciplinare. Au fost stabilite diferenţele de gen. Termenul bătaie lipseşte în structura reprezentării sociale a pedepsei fizice la mame, fiind evocate numai la taţi. Numai femeile atribuie statutul de violenţă la bătaie, în nucleul central. De asemenea, frica are o pondere mare în structura reprezentării sociale a pedepsei fizice la mame, iar taţii au evocat acest element doar o singură dată. În zona periferică a reprezentării sociale a pedepsei fizice la femei apar termeni ca durere, umilire, tensiune. Aceste elemente ar putea fi modificate în cazul în care femeile vor fi instruite să-şi controleze emoţiile şi să utilizeze forme social dezirabile de disciplinare a copiilor, iar la bărbaţi ar putea fi schimbată această atitudine printr-o implicare mai dură a legilor împotriva agresorului. |
|||||
Cuvinte-cheie reprezentare socială, părinţi, elevi, clase primare, pedeapsă fizică |
|||||
|