Reprezentarea socială a pedepsei fizice în rândul părinţilor elevilor din clasele primare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1420 71
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-25 09:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.922.7:37.018.1 (5)
Psihologie (3327)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3845)
SM ISO690:2012
STAMATIN, Otilia. Reprezentarea socială a pedepsei fizice în rândul părinţilor elevilor din clasele primare. In: Psihologie, revista ştiinţifico-practică , 2017, nr. 1-2(30), pp. 56-64. ISSN 1857-2502.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie, revista ştiinţifico-practică
Numărul 1-2(30) / 2017 / ISSN 1857-2502 /ISSNe 2537-6276

Reprezentarea socială a pedepsei fizice în rândul părinţilor elevilor din clasele primare
CZU: 159.922.7:37.018.1

Pag. 56-64

Stamatin Otilia
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Disponibil în IBN: 19 mai 2017


Rezumat

Cercetarea s-a axat pe studierea conţinutului reprezentării sociale a pedepsei fizice în rândul părinţilor elevilor din clasele primare prin evidenţierea elementelor constitutive ale acestor reprezentări în funcţie de gen. În lucrare au fost utilizate tehnicile de asociere liberă şi metoda prototipic categorială prin intermediul programului EVOC. Cercetarea realizată e relevat: elementele centrale ale reprezentării sociale a pedepsei fizice (frică, stres, ură); elemente periferice (chin, ciudă, intimidare, ţipete); elemente cu statut ambiguu, caracterizate prin frecvenţă joasă şi grad redus de importanţă (bătaie, pedeapsă) şi elemente cu statut ambiguu, caracterizate prin înaltă frecvenţă şi grad ridicat de importanţă (durere, umilire, lacrimi, ruşine, violenţă). Nuanţa negativă a majorităţii elementelor evocate reflectă tendinţa părinţilor de a dezaproba pedeapsa fizică a elevilor. Concomitent, zona ambiguă, mai aproape de periferie, conţine elemente ca bătaie, pedeapsă, ceea ce înseamnă că unii părinţi acceptă şi practică astfel de metode disciplinare. Au fost stabilite diferenţele de gen. Termenul bătaie lipseşte în structura reprezentării sociale a pedepsei fizice la mame, fiind evocate numai la taţi. Numai femeile atribuie statutul de violenţă la bătaie, în nucleul central. De asemenea, frica are o pondere mare în structura reprezentării sociale a pedepsei fizice la mame, iar taţii au evocat acest element doar o singură dată. În zona periferică a reprezentării sociale a pedepsei fizice la femei apar termeni ca durere, umilire, tensiune. Aceste elemente ar putea fi modificate în cazul în care femeile vor fi instruite să-şi controleze emoţiile şi să utilizeze forme social dezirabile de disciplinare a copiilor, iar la bărbaţi ar putea fi schimbată această atitudine printr-o implicare mai dură a legilor împotriva agresorului.

The research was focused on studying the content of social representations (SR) among parents of childrenfrom primary classes’, highlighting by gender the constitutive elements of this representations. We used the free association and prototypecategory techniques, the EVOC program. The conductedresearch exposed: central elements of SR (fear, stress, hatred); peripheral ones (torture, intimidation, tension, shouting), elements with ambiguous status, characterized by low frequency and low rank of importance (beating, punishment), and also elements with ambiguous status, characterized by high frequency and high rank of importance (pain, humiliation, tears, shame, violence). The majority elements evokeda negative shadowwhich reflects the parents’ tendency to disapprove the physical punishment of children. Simultaneously, the ambiguous area, which are closer to the periphery, contains elements of beating and punishment, meaning that some parents accept and practice such disciplinary method. The gender differences were established. The term beating is missing in the women SR structure, evoked solely by males. In the central core, only women assign the status of violence to beating. Also, fear has bigger gravity in the female SR structure, but men evoked it only once. In peripheral region of SR, women includeterms as pain, humiliation, tension. Those elements could be changed, if women it will be trained to control their emotions and to use socially desirable austere forms to educate children. The male attitude could be changed by a tougher involvement of legal regulations against abusers.

Cuvinte-cheie
reprezentare socială, părinţi, elevi, clase primare,

pedeapsă fizică