Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
708 9 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-03 12:02 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
372.894(498.7)”19/20” (1) |
Educație (14220) |
SM ISO690:2012 GULICA, Ilie. Predarea istoriei în instituţiile de învăţământ secundar în Basarabia (a doua jumătate a secolului XIX – nceputul secolului XX). In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2016, nr. 10(100), pp. 119-127. ISSN 1811-2668. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice) | ||||||
Numărul 10(100) / 2016 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009 | ||||||
|
||||||
CZU: 372.894(498.7)”19/20” | ||||||
Pag. 119-127 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Predarea istoriei în instituţiile de învăţământ secundar din Basarabia, în a doua jumătate a secolului XIX–începutul secolului XX, are aceleaşi neajunsuri proprii conţinuturilor instrumentelor didactice din Occident axate pe cultivarea sentimentului patriotic. Deşi un număr important din manualele şi cărţile de istorie din Imperiul Rus erau traduceri ale lucrărilor semnate de istorici germani, profesorul de istorie, punând un accent exagerat pe cultivarea sentimentului de dragoste şi devotament faţă de patrie, cultiva aversiune faţă de străini, în special faţă de polonezi, suedezi şi nemţi. În pofida promovării învăţământului intuitiv, singura „metodă” de predare-învăţare rămânea ca odinioară, cu rare excepţii, însuşirea mecanică a temelor şi învăţarea acestora pe dinafară. Mai mult, responsabilii din învăţământ au con-semnat lipsa la profesorii de istorie a aptitudinilor de predare, fie aceştia chiar absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ superior cu profil pedagogic. Elevii români din cadrul acestor instituţii de învăţământ au fost supuşi, în special la lecţiile de istorie, unei campanii sistematice de umilire şi discriminare, subliniindu-se absenţa originii latine a acestora atât în clasă, de către profesorii ruşi, cât şi în conţinuturile manualelor de istorie, fie acestea şi germane. |
||||||
Cuvinte-cheie rusificare, imperiu, învăţământ secundar, naţiune, patriotism, minoritate naţională, identitate naţională, umilire, discriminare, profesor de istorie |
||||||
|
Crossref XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <doi_batch version='4.3.7' xmlns='http://www.crossref.org/schema/4.3.7' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.crossref.org/schema/4.3.7 http://www.crossref.org/schema/deposit/crossref4.3.7.xsd'> <head> <doi_batch_id>ibn-51823</doi_batch_id> <timestamp>1713552605</timestamp> <depositor> <depositor_name>Information Society Development Instiute, Republic of Moldova</depositor_name> <email_address>idsi@asm.md</email_address> </depositor> <registrant>Universitatea de Stat din Moldova</registrant> </head> <body> <journal> <journal_metadata> <full_title>Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)</full_title> <issn media_type='print'>18112668</issn> </journal_metadata> <journal_issue> <publication_date media_type='print'> <year>2016</year> </publication_date> <issue>10(100)</issue> </journal_issue> <journal_article publication_type='full_text'><titles> <title>Predarea istoriei în instituţiile de învăţământ secundar în Basarabia (a doua jumătate a secolului XIX – nceputul secolului XX)</title> </titles> <contributors> <person_name sequence='first' contributor_role='author'> <given_name>Ilie</given_name> <surname>Gulica</surname> </person_name> </contributors> <publication_date media_type='print'> <year>2016</year> </publication_date> <pages> <first_page>119</first_page> <last_page>127</last_page> </pages> </journal_article> </journal> </body> </doi_batch>