Evoluția statutului școlilor agricole din Basarabia la sfârșitul secolului XIX – începutul secolului XX
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
811 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 19:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
377.1:94(498.7)”19/20” (1)
Învățământ specializat/de specialitate. Învățământ tehnic, profesional. Școli, institute, colegii profesionale/tehnice. Politehnici. Școli de meserii (273)
Istoria României. Republica România (133)
SM ISO690:2012
GOLBAN, Petru. Evoluția statutului școlilor agricole din Basarabia la sfârșitul secolului XIX – începutul secolului XX. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2016, nr. 10(100), pp. 111-118. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 10(100) / 2016 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Evoluția statutului școlilor agricole din Basarabia la sfârșitul secolului XIX – începutul secolului XX
CZU: 377.1:94(498.7)”19/20”

Pag. 111-118

Golban Petru12
 
1 Universitatea de Stat din Moldova,
2 Liceul Teoretic „Lucian Blaga“, mun. Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 27 aprilie 2017


Rezumat

În decembrie 1883 a fost semnat Decretul privind înființarea a trei școli agricole pe teritoriul Basarabiei. Însă, până ca acestea să funcționeze va trece un deceniu. Cu toate că existau mai multe școli în regiune care aveau același profil, cele de la Grinăuți, Cucuruzeni și Purcari aveau un statut de funcționare aparte, care a fost discutat timp de un deceniu până a fi aprobat în varianta finală. Aceste dicuții se duceau între administrația centrală, gubernială și zemstvă. Inițiativa înființării acestor școli i-a aparținut zemstvei, considerent din care ea a solicitat și niște pârghii de conducere a școlilor, lucru nedorit de administrația centrală.

In December 1883 was signed the decree concerning the foundation of three agrarian schools in Bessarabia. But it took a decade before their activity started. Although several schools existed in this region, having the same profile, those from Grinauti, Cucuruzeni and Purcari possessed a special statute of functioning. The latter had been discussed during a decade before its final version was approved. These disputes arose among the central administration, the guberniya one and the Zemstvo. The initiative of founding these schools belonged to the Zemstvo. This is why it sought for some means of supervising the schools, a fact that the central administration disapproved.

Cuvinte-cheie
Basarabia, educaţie, învățământ agricol, statut,

Grinăuți, Cucuruzeni,

Purcari