Portretele-măști ale lui Glebus Sainciuc
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
797 19
Ultima descărcare din IBN:
2023-01-30 10:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.071.1(478)(092) (33)
Pictură (405)
SM ISO690:2012
MARIAN, Ana. Portretele-măști ale lui Glebus Sainciuc. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2016, nr. 2(29), pp. 202-207. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(29) / 2016 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Portretele-măști ale lui Glebus Sainciuc
CZU: 75.071.1(478)(092)

Pag. 202-207

Marian Ana
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2017


Rezumat

Portretele-măști create de Glebus Sainciuc (1919-2012) sunt mărturii ale dăinuirii în timp și ale aportului la cultura naţională a personajelor portretizate: pictori, sculptori, muzicieni, scriitori, actori, dramaturgi, regizori etc. Situate morfologic la hotarul dintre pictură, grafică și sculptură, portretele-măști ale maestrului Glebus Sainciuc sunt lucrate în papier-mâché. Este de remarcat predilecţia autorului pentru redarea fauvistă și naivă în portrete. La acestea se mai adaugă tendinţele din genul șarjelor sale, care s-au reflectat și în stilul caricaturistic al măștilor. Glebus Sainciuc a creat primele măști în anul 1957, ajungând, în timp, la peste 350 de titluri, toate diferite, dar cu asemănare portretistică obligatorie, cu redarea farmecului interior al protagonistului.

The portrait masks created by Glebus Sainciuc (1919-2012) portray painters, sculptors, musicians, writers, actors, playwrights, filmmakers etc., and they are a proof of the fact that the individual contribution of these persons to the artistic development of our country has not been forgotten. Morphologically, the papier-mâché portrait masks of master Glebus Sainciuc are situated at the limit of painting, graphic drawing and sculpture; the masks were created by the master using the papier-mâché techniques. We should mention that the author’s predilection for the fauvist and naive techniques in portrait representation, together with the style of his caricatures and small size drawings, influenced the caricatures style of his masks. The first portrait masks were created by Glebus Sainciuc in 1957, and by the end of his artistic activity his collection consisted of 350 masks – all depicting different persons, but all sharing the same portrait techniques and showing the inner charm of these persons.

Cuvinte-cheie
portret, mască, artă naivă, realism socialist, aspecte psihologice,

fauvism, papier-mâché