Dies Irae ca element central al dramaturgiei sonatei pentru pian op. 13 de Nikolai Miaskovski
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
605 4
Ultima descărcare din IBN:
2019-07-11 15:22
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
782:786.2.082.2 (1)
Muzică dramatică. Operă (98)
SM ISO690:2012
STOLEARCIUC, Xenia. Dies Irae ca element central al dramaturgiei sonatei pentru pian op. 13 de Nikolai Miaskovski. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2016, nr. 2(29), pp. 77-82. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(29) / 2016 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Dies Irae ca element central al dramaturgiei sonatei pentru pian op. 13 de Nikolai Miaskovski
CZU: 782:786.2.082.2

Pag. 77-82

Stolearciuc Xenia
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2017


Rezumat

În articolul de față se examinează problemele tratării genului de sonată pentru pian în creația lui Nikolai Miaskovski din perspectiva dramaturgiei muzicale. O atenție deosebită se acordă exploatării temei Dies Irae în calitate de simbol muzical în realizarea ideii programatice a sonatei. Sunt depistate particularitățile de bază sugestiv-intonative, stilistice, funcționaldramaturgice ale simbolului dat, precum și rolul acestora în formarea concepției tragice a întregii creații. Concluziile demonstrează înalta valoare a sonatei, atât pentru creația lui N. Miaskovski și cristalizarea stilului său pianistic inedit, cât și pentru întreaga moștenire muzicală pianistică a sec.XX.

The present article examines the interpretation of the Piano Sonata genre (as part of Nikolai Myaskovsky’s musical legacy) in terms of musical dramaturgy. Particular attention is given to the use of the Dies Irae Theme as a musical symbol in creating the programmatic idea of the Sonata op. 13. The author identifies the main suggestive-intonative, stylistic and functional-dramaturgical particularities of the given symbol, along with their role in the formation of the tragic concept of the entire work. The conclusions prove this Sonata’s high value – both for N. Myaskovsky’s works and the crystallization of his unique pianistic style —and also for the entire piano legacy of the XXth century.

Cuvinte-cheie
Nikolai Miaskovski, Dies Irae,

sonata pentru pian, dramaturgie muzicală, tematism, formă