Conotaţii normative privind infracţiunile vamale ale Republicii Moldova şi României
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
748 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-24 16:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
343.359.3(478+498) (1)
Infracțiuni împotriva statului (1061)
SM ISO690:2012
CERNOMOREŢ, Sergiu, PASAT, Aurel-Octavian. Conotaţii normative privind infracţiunile vamale ale Republicii Moldova şi României. In: Relaţii internaţionale. Plus, 2016, nr. 2(10), pp. 156-169. ISSN 1857-4440.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Relaţii internaţionale. Plus
Numărul 2(10) / 2016 / ISSN 1857-4440 /ISSNe 2587-3393

Conotaţii normative privind infracţiunile vamale ale Republicii Moldova şi României
CZU: 343.359.3(478+498)

Pag. 156-169

Cernomoreţ Sergiu1, Pasat Aurel-Octavian2
 
1 Institutul de Relaţii Internaţionale din Moldova ,
2 Universitatea Cooperatist-Comercială din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 4 aprilie 2017


Rezumat

Articolul de faţă este consacrat investigării ample din perspectiva cadrului normativ privind infracţiunile vamale din RepublicaMoldova şi România. Faptele antisociale, care tulbură ordinea socială în doctrina de specialitate sunt caracterizate ca infracţiuni în măsura în care sunt incriminate prin legea penală şi sancţionate cu o pedeapsă. Printre acestea fiind şi infracţiunile vamale. Anume legiuitorul este cel care direct sau indirect, prin tehnica legislativă folosită la adoptarea textului de lege, stabileşte tipurile infracţiunilor vamale, precum şi criteriile de apreciere a faptei prejudiciabile comise drept infracţiune vamală. Legiuitorul român se deosebeşte de cel moldav, avându-se în vedere tehnica celui dintâi de a insera faptele infracţionale vamale în actul normativ dedicat reglementării raporturilor din sfera vamală (Codul vamal), comparativ cu cel moldav, care a recurs la amplasarea tuturor faptelor infracţionale, inclusiv a celor din sfera vamală, în unica lege penală – Codul penal. Legea privind Codul vamal al României, nr. 86/2006, care trebuie considerată lege specială cu dispoziţii penale cuprinse în art.270-278. Codul penal adoptat în 2002 este unica lege penală a Republicii Moldova. În acelaşi timp, incriminările din sfera vamală se desprind din analiza Capitolului X din Partea Specială al Codului penal intitulat „Infracţiuni economice”.

The present article is devoted to extensive investigation from the perspective of the regulatory framework relating to customs offences in the Republic of Moldova and Romania. Antisocial behavior, which disturbs social order in specialized doctrine, is characterized as offences as far as they are incriminated by criminal law and sanctioned with a penalty. These include customs offences. That is to say the legislature is one which either directly or indirectly, through the adoption of the legislative technique used in the text of the law, determines the kinds of customs offences, as well as the criteria for assessing the injurious act committed aa customs offence. The Romanian legislator differs from the Moldovan one, taking into account the former’s technique to insert criminal deeds in normative act dedicated to the regulating relations in the sphere of customs (Customs Code), as compared to the Moldovian, which resorted to the location of all criminal facts, including those in the sphere of customs, in single criminal law- the Criminal Code. Customs Code law of Romania, no. 86/2006, is to be considered as special criminal law with criminal provisions contained in article 270-278. The Criminal Code adopted in 2002 is the only criminal law of the Republic of Moldova. At the same time, customs offences are stemming from the analysis in chapter X of the special part of the Criminal Code entitled “Economic Crimes”.

Cuvinte-cheie
infracţiune vamală, contrabandă, Cod penal, cod vamal, legislaţie penală, plăţi vamale,

autoritatea vamală, documente vamale, eschivare