Compoziția tematică în grafica de sevalet. Anii 1980–1990
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1675 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-05 10:53
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76.03(478)”1980-1990” (1)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
RAŞCHITOR, Tatiana. Compoziția tematică în grafica de sevalet. Anii 1980–1990. In: Arta , 2016, nr. 1(AV), pp. 142-145. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Compoziția tematică în grafica de sevalet. Anii 1980–1990
CZU: 76.03(478)”1980-1990”

Pag. 142-145

Raşchitor Tatiana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 8 februarie 2017


Rezumat

Evoluția compoziției tematice din RSSM a fost stânjenită din punct de vedere stilistic și tematic de contextul sociocultural al epocii. Astfel că, majoritatea compozițiilor create pe parcursul deceniilor sovietice prezintă subiecte angajate. Însă, o examinare mai detaliată a compozițiilor tematice din anii 1980 ne convinge de existența unui germinări de democratizare a mediului artistic apărut pe fonul destrămării ideologiei vechi. Viziuni noi remarcăm în compozițiile semnate de Victor Cuzmenco, Igor Liberman, Nina Danilenco ș.a. Operele acestora fie că prezintă o abordare plastică inedită pătrunsă de visare, melancolie, simbolism și transcendență, fie că prezintă subiecte noi apelând la limbaje plastice diferite. Odată cu prăbușirea paradigmei comuniste spațiul plastic a dobândit un caracter eterogen și eclectic, receptiv la tendințele artei contemporane. În grafica anilor `90 perspectiva clasică antropocentristă și religioasă, proprie lucrărilor semnate de Emil Childescu și Leonid Grigorașeco, coexistă în proximitate cu perspectiva relativă, inerentă modelelor mentale ale contemporanității, prezente în creația lui Gheorghe Diaconu, Simion Zamșa, Elena Karacențev ș.a.

The evolution of thematic composition in MSSR arts was hampered in terms of style and themes by the social and cultural context of the time. Therefore, most of the compositions created during the Soviet decades reflected pre-established models. However, a more detailed examination of thematic compositions created during the 1980s convince us of the beginning of democratization within artistic environment, emerged in the background of collapse of the old ideology. We notice new visions in the compositions signed by Victor Cuzmenco, Igor Liberman, Nina Danilenco etc. Their works have the unique artistic approach infused with dreaminess, melancholy, symbolism and transcendence, or present new topics by appealing to different artistic manners. With the collapse of the communist paradigm, artistic space has acquired a heterogeneous and eclectic character, receptive to contemporary art trends. Anthropocentric and sacred perspective represented by the works signed by Emil Childescu and Leonid Grigoraşeco in the easel graphic of the 90s coexist in relative proximity in to inherent mental models of contemporary time represented by the works of Diaconu Gheorghe Simion Zamsa, Elena Karacenţev etc.

Cuvinte-cheie
grafică de șevalet, Republica Moldova, compoziţie tematică