Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1675 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-05 10:53 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
76.03(478)”1980-1990” (1) |
Arte grafice. Grafică (131) |
SM ISO690:2012 RAŞCHITOR, Tatiana. Compoziția tematică în grafica de sevalet. Anii 1980–1990. In: Arta , 2016, nr. 1(AV), pp. 142-145. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | |||||
Numărul 1(AV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | |||||
|
|||||
CZU: 76.03(478)”1980-1990” | |||||
Pag. 142-145 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Evoluția compoziției tematice din RSSM a fost stânjenită din punct de vedere stilistic și tematic de contextul sociocultural al epocii. Astfel că, majoritatea compozițiilor create pe parcursul deceniilor sovietice prezintă subiecte angajate. Însă, o examinare mai detaliată a compozițiilor tematice din anii 1980 ne convinge de existența unui germinări de democratizare a mediului artistic apărut pe fonul destrămării ideologiei vechi. Viziuni noi remarcăm în compozițiile semnate de Victor Cuzmenco, Igor Liberman, Nina Danilenco ș.a. Operele acestora fie că prezintă o abordare plastică inedită pătrunsă de visare, melancolie, simbolism și transcendență, fie că prezintă subiecte noi apelând la limbaje plastice diferite. Odată cu prăbușirea paradigmei comuniste spațiul plastic a dobândit un caracter eterogen și eclectic, receptiv la tendințele artei contemporane. În grafica anilor `90 perspectiva clasică antropocentristă și religioasă, proprie lucrărilor semnate de Emil Childescu și Leonid Grigorașeco, coexistă în proximitate cu perspectiva relativă, inerentă modelelor mentale ale contemporanității, prezente în creația lui Gheorghe Diaconu, Simion Zamșa, Elena Karacențev ș.a. |
|||||
Cuvinte-cheie grafică de șevalet, Republica Moldova, compoziţie tematică |
|||||
|