Pictura Anei Baranovici (1906–2002)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1163 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-14 16:31
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75(478)(092) (45)
Pictură (425)
SM ISO690:2012
TOMA, Ludmila. Pictura Anei Baranovici (1906–2002) . In: Arta , 2016, nr. 1(AV), pp. 112-116. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Pictura Anei Baranovici (1906–2002)
CZU: 75(478)(092)

Pag. 112-116

Toma Ludmila
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
 
Disponibil în IBN: 8 februarie 2017


Rezumat

Articolul de față reflectă evoluția creației artistice a maestrei basarabene Ana Baranovici, care păstra o viziune armonioasă asupra lumii și tendința de a exprima energia vieții în motivele naturii și în chipul uman. Particularitățile personalității s-au manifestat deja în perioada antebelică atunci când s-a format baza realistă a creației sale și în pictura realizată în tonuri estompate în perioada anilor ’40-50. La începutul anilor ’60 culoarea capătă o mai mare importanță, iar formele obiectelor sunt redate în mod generalizator în lucrări create în spirit poetic așa ca Amiază, În livezi, Tutunăresele, în peisaje și în numeroase naturi statice. Claritatea limbajului plastic, echilibrul compozițional, simțul tonului și integrității spațiului tabloului conferă expresivitate monumentală naturilor statice în care sunt reprezentate obiecte simple, fructe și flori. Lucrările sale târzii se disting prin splendoarea buchetelor colorate, unitatea spiritului emoțional fiind atinsă prin faptul că pictura emană lumină.

The present article reflects the evolution of artistic creation of the Bessarabian artist Anna Baranovici, who preserved a harmonious vision of the world and the tendency to express the energy of life in nature motifs and in the human faces. Personality features had already been revealed in the pre-war period, when the realistic basis of her creation was formed, and in the paintings made in soft tones in the 40s –50s. In the early 60s, colour takes on greater importance and the shapes of objects are made in a generalizing way in the works accomplished in poetic spirit, such as Amiaza (Noon), In livezi (In the Orchards), Tutunăresele (Tobacco pickers), in landscapes and numerous still-lives. The clarity of plastic language, the compositional balance, the sense of tone and integrity of the canvas space render monumental expression to the still-lives, which depict simple objects, fruits and flowers. Her works are distinguished by the splendour of coloured bouquets. The unity of the emotional spirit is achieved through the fact that the painting emanates light.

Cuvinte-cheie
compoziţie, colorit, tonalitate, culoare, armonie, unitate, percepţie,

poetizare