Filmul documentar de artă: abordări socio-ideologice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
744 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-26 15:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43-92:7.01 (1)
Divertisment. Jocuri. Sport (1699)
Estetică. Filozofie. Gust. Teoria artei în general (108)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Filmul documentar de artă: abordări socio-ideologice. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2015, nr. 3(26), pp. 85-93. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 3(26) / 2015 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Filmul documentar de artă: abordări socio-ideologice
CZU: 791.43-92:7.01

Pag. 85-93

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 6 ianuarie 2017


Rezumat

In cadrul evoluţiei artei cinematografice de nonficţiune s-a afirmat și filmul documentar de artă – o categorie deosebită de filme in care, pe baza operelor de artă finisate (arta plastică, teatrală, coregrafică, populară etc.), se creează o nouă operă de artă – cea cinematografică. Iar in aria polifuncţională a acestei categorii se impun multe lucrări cinematografice importante ca valoare artistică, dar in care operele de artă au servit drept pretext pentru cineaști de a aborda unele dintre cele mai grave probleme de ordin social, moral și ideologic ale civilizaţiei, aspect mai puţin studiat in filmologia europeană. Cercetările noastre sunt concentrate anume asupra unora din aceste filme de artă: Guernica, Și statuile mor (regie Alain Resnais), Dezastrele războiului (regie Jean Gremillon), Uciderea pruncilor (regie Ion Bostan), Pătrat negru (regie Iosif Pasternak). Același subiect il abordează și regizorii Anatol Codru (Eu, Nicolae Costenco), Vlad Druc (Aria, Vai, sărmana turturică), Mircea Chistruga (Mihai Grecu. Dincolo de culoare).

In the process of non-fiction cinema evolution art documentary asserted itself. It is a peculiar category of movies where on the basis of finished artworks (fine art, theatre, choreographic, popular art, etc.) a new artwork is created – that of cinema. However, in the multifunctional area of this category there appear a lot of important cinema works, as artistic values, in which artworks served as a pretext for filmmakers to approach some of the most problematic social, moral and ideological issues of civilization, the less studied aspect in European film studies. Our research is concentrated on some of these art films: Guernica, Statues Also Die (directed by Alain Resnais), The Disasters of War (directed by Jean Gremillon), The Murder of the Innocents (directed by Ion Bostan), The Black Square (directed by Iosif Pasternak). The same topic is addressed by the film directors Anatol Codru (I, Nicolae Costenco), Vlad Druc (Aria, Oh, Poor Turtle-Dove), Mircea Chistruga (Mihai Grecu. Across Colour).

Cuvinte-cheie
film de artă,

polifuncţionalitate, Resnais, Gremillon, Bostan, Pasternak, Codru, Druc, Chistruga