Repere ideatice în Trio pentru clarinet, vioară şi pian de Gheorghe Neaga
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
850 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-15 08:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785/788(478) (1)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
CHICIUC, Natalia. Repere ideatice în Trio pentru clarinet, vioară şi pian de Gheorghe Neaga. In: Arta , 2016, nr. 2(AAV), pp. 104-108. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Repere ideatice în Trio pentru clarinet, vioară şi pian de Gheorghe Neaga
CZU: 785/788(478)

Pag. 104-108

Chiciuc Natalia
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2017


Rezumat

Muzica instrumentală de cameră semnată de Gheorghe Neaga constituie un repertoriu bogat în creaţii reprezentative pentru domeniul muzicii academice autohtone. Iar una dintre lucrările ce probează această aserţiune este „Trio-ul pentru clarinet, vioară şi pian”. Apărut în anul 1976, într-o perioadă în care ansamblurile camerale constituiau o arie determinantă pentru repertoriile componistice, opus-ul oferă un cuprins tematic eterogen, influenţat de cunoscuta melodie ostăşească „Почта Полевая”, dar inspirat şi din afinităţile ritmico-melodice conjugate între „Rondo alla ingharese quasi un capriccio op. 129” de Beethoven şi cântecul popular „Am un leu şi vreu să-l beu”. Împrumutând în diferită măsură din caracterul, atmosfera şi figurile ritmico-melodice ale celor trei creaţii-sursă, autorul a încercat într-un mod inedit să cuprindă în „Trio”-ul său un interval extins al culturalităţii în timp şi spaţiu, reunind totodată trei domenii muzicale – academică, militară şi folclorică.

Gheorghe Neaga’s instrumental chamber music is a rich repertoire with many representative opuses for autochthonous academic music. „Trio for clarinet, violin and piano” proves this assertion. Composed in 1976, a period in which chamber ensembles constitute a crucial area for the composers’s repertoire, this work provides an heterogeneous summary, influenced thematically by popular soldierly song „Почта Полевая”, but inspired also by rhythmic and melodic affinities conjugate between Beethoven’s „Rondo alla ingharese a quasi Capriccio op. 129” and folk song „Am un leu şi vreu să-l beu”. Borrowing in different measure from character, atmosphere, rhythmic and melodic figures of these three sources, the author tried in an unique way to contain in his Trio an extended range of culturalism in time and space, while bringing together three areas of music – academic, military and folklore

Cuvinte-cheie
Gheorghe Neaga, muzică instrumentală de cameră, ansamblu instrumental, Trio, folclor, descendente ideatice, muzică ostăşească