Conceptul de film dedicat artelor din perspectiva teoriei şi criticii artei cinematografice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
732 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-01 00:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43.05:7.01 (1)
Divertisment. Jocuri. Sport (1674)
Estetică. Filozofie. Gust. Teoria artei în general (108)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Conceptul de film dedicat artelor din perspectiva teoriei şi criticii artei cinematografice. In: Arta , 2016, nr. 2(AAV), pp. 56-62. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Conceptul de film dedicat artelor din perspectiva teoriei şi criticii artei cinematografice
CZU: 791.43.05:7.01

Pag. 56-62

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2017


Rezumat

Arta cinematografică şi-a afirmat statutul de artă de sinteză în care un component important revine artelor plastice. Dar procesul de asimilare a diverselor opere de artă de către limbajul cinematografic continuă, perfecţionându-şi modalităţile de expresie audiovizuală, influenţând, la rândul său, şi îmbogăţind cu noi posibilităţi artistice alte genuri de artă: teatrală, coregrafică şi, în mod special, artele plastice. Disputele despre corelaţiile genetice ale filmului cu artele plastice au debutat concomitent cu apariţia artei cinematografice şi au continuat la conturarea premiselor estetice ale filmului dedicat artelor plastice. Aceste confluenţe ale artelor constituie o dovadă concludentă a interferenţelor, a asimilărilor şi, în final, a complexităţii fenomenului artistic contemporan desfăşurat şi în structurile filmului despre artă. Vom cerceta concepţiile unor teoreticieni, critici de film şi cineaşti notorii – Serghei Eisenştein, Andre Bazin, Jean Mitry, Henry Lemaitre, Carlo L. Ragghianti, Guido Aristarco, Paul Rotha, Umberto Eco, Luigi Chiarini, Zbignev Czeczot-Gawrak, Nina Behar ş.a. – referitoare la definiţiile filmului despre arta plastică şi la unele probleme ce ţin de estetica şi de particularităţile limbajului cinematografic ale acestei categorii de filme.

Cinematography affirmed its status as an art of synthesis, in which an important component is attributed to fine arts. The assimilation process of various works of art by the cinematic language continues by perfecting the means of audio-visual expression, influencing, in its turn, and enriching with new artistic possibilities other kinds of art: theatre, choreography and, in particular, fine arts. The disputes about the film genetic correlations with the fine arts started along with the emergence of film and continued to shape the aesthetic premises of films dedicated to arts. These co-influences of arts constitute conclusive evidence of the interferences, assimilations, and finally, of the complexity of the contemporary artistic phenomenon occurring in the structures of the film about art. We will examine the views of notorious academics, film critics and filmmakers – Serghei Eisenştein, Andre Bazin, Jean Mitry, Henry Lemaitre, Carlo L. Ragghianti, Guido Aristarco, Paul Rotha, Umberto Eco, Luigi Chiarini, Zbignev Czeczot-Gawrak, Nina Behar, etc. – referring to the definition of the film about fine arts and some issues related to aesthetics and cinematic language peculiarities of this category of films.

Cuvinte-cheie
artă de sinteză, asimilarea limbajelor, film despre artă,

limbaj cinematografic