Filme din ţările Puterilor Centrale pe ecranele din Bucureştii ocupaţi (1916–1918)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
754 3
Ultima descărcare din IBN:
2021-01-04 15:57
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43-24 (6)
Divertisment. Jocuri. Sport (1699)
SM ISO690:2012
IONESCU, Adrian-Silvan. Filme din ţările Puterilor Centrale pe ecranele din Bucureştii ocupaţi (1916–1918). In: Arta , 2016, nr. 2(AAV), pp. 40-46. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Filme din ţările Puterilor Centrale pe ecranele din Bucureştii ocupaţi (1916–1918)
CZU: 791.43-24

Pag. 40-46

Ionescu Adrian-Silvan
 
Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu”, Bucureşti
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2017


Rezumat

Odată cu intrarea României în război alături de Aliaţi spre finele verii anului 1916, sălile de cinematograf au fost închise la fel ca toate celelalte localuri de distracţie. Aceasta a fost o mare lovitură pentru orăşenii obişnuiţi a-şi petrece timpul liber în sălile de spectacol. Dar aceasta nu a ţinut prea mult căci, pe 11 septembrie, acestea sunt redeschise, ce-i drept cu un orar special, doar de la 3 la 6 p.m. În primele zile ale lui octombrie încep să fie difuzate pelicule cu subiect patriotic şi propagandistic precum „Martiriul Românilor din Ardeal”, iar în prima decadă a lunii viitoare era anunţat că se lucra la „filmul istoric şi patriotic Marele Război pentru Libertatea Neamului Românesc” în care urmau a fi incluse scene de pe front, din timpul recentelor lupte. Filmul era preconizat a fi difuzat pe 14 noiembrie la Cinema Zaharia. Dar situaţia de pe front nu era deloc favorabilă armatelor române şi curând sudul ţării a fost ocupat de inamic. Administraţia militară şi civilă germană de ocupaţie a voit să facă din România un exemplu de bună gospodărire şi judicioasă grijă pentru bunăstarea şi mulţumirea sufletească a locuitorilor – chiar dacă toate acestea nu erau decât simplă propagandă.

Once Romania joined the war, alongside with the Allies, by the end of the summer of 1916, the cinema theatres were closed, like all other places of entertainment. This was a significant blow to townsfolk used to spend their free time in theatre halls. However, it did not last long, because on September 11, they are reopened on special schedules, only from 3 to 6 p.m. In the first days of October, patriotic and propaganda films like „Martiriul Românilor din Ardeal” (The Martyrdom of Romanians in Transylvania), were being run. In the first decade of the next month, it was announced the work on the „historic and patriotic film the Great War for the Liberation of the Romanian Nation”, which followed to contain scenes of the recent fighting on the front. The film was expected to be released on November 14 at Zaharia cinema theatre. However, the situation on the front was not favourable for the Romanian armies and soon the enemy occupied the south of the country. The German occupational civil and military administration intended to make of Romania an example of good management and judicious care for the welfare and contentment of mind of the residents – even if all this was mere propaganda.

Cuvinte-cheie
film istoric, film patriotic, Cinema Zaharia, repertoriul filmic