Complementaritate stilistică în „Passion XXI pentru orgă şi orchestră” de Vladimir Beleaev
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
841 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-12 12:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.1 (14)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
BARBAS, Valeria. Complementaritate stilistică în „Passion XXI pentru orgă şi orchestră” de Vladimir Beleaev. In: Arta , 2016, nr. 2(AAV), pp. 32-39. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Complementaritate stilistică în „Passion XXI pentru orgă şi orchestră” de Vladimir Beleaev
CZU: 783.1

Pag. 32-39

Barbas Valeria
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2017


Rezumat

Articolul este elaborat în baza studiului reflexelor interculturale în „Passion-XXI” pentru orgă și orchestră de Vladimir Beleaev. Cercetarea „Pasiunilor” din perspectiva dialogului intercultural manifestat pe planurile sincronic/diacronic, semantic/sintactic, reliefarea reflexelor interculturale pe diverse coordonate s-a realizat în funcţie de particularităţile distincte ale compoziţiei, evidenţiind indicii stilului individual în colaborare cu elementele stilistice specifice altor stiluri. În „Passion-XXI” compozitorul V. Beleaev manifestă o complementaritate stilistică orientată pe tradiţiile şi noile realizări ale muzicii Europei de Vest: elemente de limbaj new, de avangardă, sonorităţi stridente, zgomotoase, utilizând efecte sonoristice (muzica timbrală, operând cu clustere, glissando pe flajeolete, texturi pointiliste), se asociază cu elementele de muzică neo-medievală, baroc – factura polifonică, de imitare şi neocanon, fugato, ostinati motivice şi ritmice, alternate fiind cu componentele de gândire modală (ison, eterofonie).

The present article is elaborated on the basis of intercultural study of „Passion-XXI” for organ and orchestra, composed by Moldavian composer Vladimir Beleaev, and performed in the frame of International New Music Days Festival from Republic of Moldova. In „Passion-XXI” V. Beleaev manifests complementary stylistic, oriented on traditions and new achievements of Western Europe music: elements of new language, avant-garde, with strident, loud sound, using sonoristic effects (timbral music operating with clusters, flageolet glissandos, pointillist textures), are associated with music with neo elements – Medieval, Baroque – polyphonic textures, of imitation and neocanon, fugato, motivic and rhythmic ostinati, alternated with components of modal thinking (ison, he-terophony).

Cuvinte-cheie
pasiuni, stil individual, neo-medieval, neobaroc, codul Morse,

Vladimir Beleaev,

dialog intercultural, avangardă