Светильники в погребальном обряде скифов Северного Причерноморья
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
837 1
Ultima descărcare din IBN:
2017-03-31 13:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
904(477.74)"632/1789" (1)
Vestigii culturale ale diferitelor perioade istorice (142)
SM ISO690:2012
СИНИКА, Виталий, ТЕЛЬНОВ, Николай. Светильники в погребальном обряде скифов Северного Причерноморья. In: Tyragetia. Serie nouă, 2015, nr. 1(24), pp. 183-208. ISSN 1857-0240.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tyragetia. Serie nouă
Numărul 1(24) / 2015 / ISSN 1857-0240 /ISSNe 2537-6330

Светильники в погребальном обряде скифов Северного Причерноморья
CZU: 904(477.74)"632/1789"

Pag. 183-208

Синика Виталий1, Тельнов Николай2
 
1 Приднестровский Государственный Университет им. Т.Г.Шевченко,
2 Институт культурного наследия АНМ
 
 
Disponibil în IBN: 3 octombrie 2016


Rezumat

Articolul este consacrat analizei locului pe care îl ocupă opaițele în ritualul funerar al sciților din nordul Mării Negre. Sunt studiate opaițele din metal (din bronz și din fi er), precum și cele din lut, lucrate cu mâna sau la roata olarului. S-a stabilit că opaițele confecționate din bronz și cele la roata olarului prezentau importuri grecești; opaițele din fi er erau produse de meșterii locali, iar cele modelate cu mâna erau executate, la fel, de olarii din mediul barbar, dar după prototipul celor grecești. Pentru opaițele lucrate cu mâna, în articol, este propusă o clasifi care în funcție de particularitățile morfologice. Răspândirea, mai largă, în sec. III-II a. Chr. în comparație cu perioada anterioară, a opaițelor în complexele funerare scitice vine să demonstreze procesul de sedentarizare a acestor comunități. De asemenea, sunt evidente infl uențele grecești asupra ritualului funerar și a culturii materiale scitice.

The article analyzes the place of the lamps in the funeral practice of the Scythians of the Northern Black Sea littoral. Metal (bronze and iron), as well as wheel made and hand-made lamps are examined. It is indicated that the bronze and wheel made lamps are Greek imports; iron lamps are products of local blacksmiths; hand-made lamps are imitations of Greek wheel made models. A typology that takes into account the morphological features of all vessels is done for hand-made lamps. The wide spread of the lamps in Scythian burial complexes in the North Black Sea littoral in 3rd-2nd centuries BC in comparison with the previous time, testifi es about transition to a sedentary way of life of Scythian population at this time and about Greek infl uence on its funeral practice and material culture.