Evaluarea formativă – deziderat în învăţământul universitar
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
951 38
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-26 19:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.147.04 (4)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2563)
SM ISO690:2012
BÎRNAZ, Nina, SPÎNU, Valeria. Evaluarea formativă – deziderat în învăţământul universitar. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2016, nr. 5(95), pp. 80-89. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(95) / 2016 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Evaluarea formativă – deziderat în învăţământul universitar
CZU: 378.147.04

Pag. 80-89

Bîrnaz Nina, Spînu Valeria
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 29 septembrie 2016


Rezumat

În ultimul timp au luat amploare cercetările cu referire la evaluarea formativă. Prezenţa constantă a evaluării formative în învăţământul universitar explică, fără îndoială, locul central al acesteia în procesul instructiv-educativ. Evaluarea formativă apare ca o strategie nouă în educaţia postmodernă, care permite studenţilor să-şi dezvolte competenţe pentru a deveni autonomi în învăţare. Evaluarea formativă prezintă valoare în învăţământul universitar, reieşind din caracterul ei de diagnoză, remediere şi corecţie a procesului de predare–învăţare. Fiind axată pe învăţare, evaluarea formativă este importantă în învăţământul universitar datorită feedback-ului realizat între profesori şi studenţi; în rezultat, evaluarea formativă reprezintă, pe de o parte, remedierea procesului didactic pentru atenuarea dificultăţilor întâmpinate de către studenţi şi, pe de altă parte, reglarea procesului de predare–învăţare. Evaluarea formativă în învăţământul universitar cuprinde în centrul său de interes câteva momente-cheie / strategii: precizarea metodologiei de evaluare formativă (stabilirea sistemului de sarcini didactice în context taxonomic / a întrebărilor pertinente obiectivelor de evaluare; adaptarea metodelor corespunzătoare activităţii de evaluare), monitorizarea lucrului individual al studenţilor, evaluarea reciprocă şi autoevaluarea, realizarea feedback-ului obiectiv-pozitiv. Calitatea evaluării în învăţământul universitar este determinată, într-o oarecare măsură, de dezvoltarea profesională a cadrelor didactice în stabilirea unui sistem de strategii practic–aplicative în procesul de evaluare formativă, aceasta din urmă fiind un instrument util ce permite adaptarea şi reglarea procesului de predare–învăţare.

THE FORMATIVE ASSESSMENT – DESIDERATUM IN HIGHER EDUCATION In recent time the researches focused on field of formative assessment are increasing. The regular presence of formative assessment in higher education defines the key role that it plays in the educational process. Formative assessment appears as a new strategy in the postmodern education that allows students to develop their skills in order to become self learners. Analysing the remediation, correction and the diagnosis of the teaching and learning process, the formative assessment represents a high value for higher education. Being focused mainly on learning, the formative assessment is important in higher education as it establishes a good feedback between teachers and students; and as a result the formative assessment represents, on the one hand an improvement of educational process that helps to attenuate the difficulties faced by the students, and on the other hand, it helps to manage the teaching and learning process. Formative assessment in higher education is focused on several key-strategies such as : establishing the methodology of formative assessment (establishing of the educational task system within the taxonomic context, establishing of the appropriate questions of assessment objectives, adaptation of appropriate methods for the assessment activity), monitoring students' individual work, achieving a peer and self assessment, reaching the objectives and the positive feedback. The assessment quality in higher education is determined by the professional development of teachers in process of establishing a practically-applied strategy system that can be used in the formative assessment, this representing a useful tool that allows adjustment and readjustment of teaching and learning process.

Cuvinte-cheie
evaluare, evaluare formativă, autoevaluare, evaluare reciprocă,

lucrul individual al studenţilor, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice,

feedback