Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1363 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-12 12:19 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
78(478)(092) (18) |
Muzică (1808) |
SM ISO690:2012 BARBAS, Valeria. Dimensiuni interculturale în creaţia compozitorului Laurenţiu Gondiu. In: Arta , 2015, nr. 2(AAV), pp. 36-42. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 78(478)(092) | ||||||
Pag. 36-42 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Dimensiuni interculturale în creaţia compozitorului Laurenţiu Gondiu Fiind cultivat sub influenţa mai multor culturi muzicale, compozitorul L. Gondiu este un exponent reprezentativ al interculturalităţii muzicale moderne, sintetizând în scriitura componistică mai multe identităţi sonore. În parcursul său creativ se identifică un aliaj de tendinţe din configuraţii culturale atât din Vest, implicând forme, genuri şi motive de sorginte folclorică românească, influenţe balcanice, cât şi cele din Est, din lumea arabă şi Orientul Apropiat. Autor al muzicii vocal-simfonice, instrumentală de cameră, precum şi al muzicii pentru spectacole, inclusiv cele televizate, L. Gondiu se axează pe elaborarea tehnologiei orchestrale, dar în special pe abordarea diferitor estetici pentru fiece lucrare, fie diverse tendinţe etno – în muzica balcanică, orientală sau neo în cea de orientare neoromantică, neoimpresionistă, neoclasicistă, fie dimensiunea arhetipală – în muzica bizantină sau cea a muzicii uşoare şi jazz. Pornind de la folclorul românesc şi cel de natură bizantină, optica se extinde foarte mult, orice tradiţii devenind „utile”, elemente diverse fiind asamblate în vederea atingerii integrităţii lucrării. Astfel, interculturalitatea se proiectează în muzică, prin ciocnirea la nivel factural, modal, acustic, ritmic şi structural a pattern-urilor din diferite zone culturale, fenomen definit deseori drept metastilistică, unul din multiplele efecte meta-, de sinteză, ale globalizării. |
||||||
Cuvinte-cheie interculturalitate muzicală, identitate sonoră, tehnologie orchestrală, pattern-uri culturale, metastilistică, globalizare |
||||||
|