1878, înainte și după: construcție națională românească, politici imperiale ruse și viziuni ale alterității în Basarabia de sud
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
807 13
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 20:06
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(478) (1654)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
SM ISO690:2012
CUŞCO, Andrei. 1878, înainte și după: construcție națională românească, politici imperiale ruse și viziuni ale alterității în Basarabia de sud. In: Plural. History, Culture, Society, 2015, nr. 1, pp. 34-51. ISSN 2345-1262.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Plural. History, Culture, Society
Numărul 1 / 2015 / ISSN 2345-1262 /ISSNe 2345-184X

1878, înainte și după: construcție națională românească, politici imperiale ruse și viziuni ale alterității în Basarabia de sud
CZU: 94(478)

Pag. 34-51

Cuşco Andrei
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 15 iunie 2016


Rezumat

The reintegration of three Southern Bessarabian districts into the Russian Empire in 1878 represented not only a high point of the Russian-Romanian symbolic competition for Bessarabia, but also the creation of an ‘administrativ aberration’ within the Russian Empire. The former Romanian territories, merged into the new Ismail uezd, preserved their institutional and legal peculiarities for almost 40 years. Thus, the modern structures of an emerging nation-state were transferred into the Russian imperial context. This article will discuss, first, the attitude of a number of Russian observers and officials towards the 1856 – 1878 Romanian administration, with a special emphasis on mutual perceptions and the foreign policy dimension. Second, the article will examine the polemics concerning the alternative strategies for integrating this region within the empire. The Russian bureaucracy was divided on the issue, oscillating between a centralizing approach and a more pragmatic attitude which admitted the continued existence of the Romanian institutions. The discourse displayed by the Russian officials on this occasion is a curious amalgam of flexible pragmatism, modern rationality, bureaucratic inertia, centralizing impulses and foreign policy considerations. The lack of coherence of the Russian policies on the Southern Bessarabian periphery points to the contested and fragmented nature of the imperial discourse regarding the alternative models of institutional organization and political legitimacy.