Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1010 11 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-07 20:41 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
165 (508) |
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152) |
SM ISO690:2012 ŢAPOC, Vasile. Orientarea constructivistă în epistemologie: repere metodologice. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2015, nr. 10(90), pp. 106-113. ISSN 1811-2668. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice) | ||||||
Numărul 10(90) / 2015 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009 | ||||||
|
||||||
CZU: 165 | ||||||
Pag. 106-113 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Orientarea constructivistă e abordată în studiul de faţă ca una fundamentală pentru epistemologie. Bazat pe principiile raţionalismului şi neoraţionalismului („raţionalismul integral”), constructivismul utilizează, după cum va fi demonstrat, mai multe proceduri ce-i etalează diversitatea formelor de manifestare. Pornind de la unitatea relativă a structurilor gnoseologice şi ontologice, constructivismul racordează în viziunile sale devenirea şi funcţionarea sistemelor ideaticocognitive cu cele ontologice. Pe acest vector se înscrie potenţialul teoretico-metodologic al epistemologiei kantiene care demonstrează atât vocaţia productivă a raţiunii în cunoaştere, cât şi cea analitică în depistarea şi înţelegerea ideilorconcepte, ideilor fondatoare ale textelor. Ontologia fiinţei umane e deconstruită şi reconstruită prin prisma existenţialismului heideggerian. În fine, schimbul experienţei constructiv-educative dintre ştiinţă şi filosofie e demonstrat prin analiza epistemologiei constructiviste a lui G.Bachelard. |
||||||
Cuvinte-cheie constructivism, sistem, structura, devenire, potenţial generativ, constructivitate, destructurare, filosofie distribuită, raţionalism integral, blocaje epistemologice, metodă recurentă. |
||||||
|