Orientarea constructivistă în epistemologie: repere metodologice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1010 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-07 20:41
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
165 (508)
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152)
SM ISO690:2012
ŢAPOC, Vasile. Orientarea constructivistă în epistemologie: repere metodologice. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2015, nr. 10(90), pp. 106-113. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 10(90) / 2015 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Orientarea constructivistă în epistemologie: repere metodologice
CZU: 165

Pag. 106-113

Ţapoc Vasile
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 februarie 2016


Rezumat

Orientarea constructivistă e abordată în studiul de faţă ca una fundamentală pentru epistemologie. Bazat pe principiile raţionalismului şi neoraţionalismului („raţionalismul integral”), constructivismul utilizează, după cum va fi demonstrat, mai multe proceduri ce-i etalează diversitatea formelor de manifestare. Pornind de la unitatea relativă a structurilor gnoseologice şi ontologice, constructivismul racordează în viziunile sale devenirea şi funcţionarea sistemelor ideaticocognitive cu cele ontologice. Pe acest vector se înscrie potenţialul teoretico-metodologic al epistemologiei kantiene care demonstrează atât vocaţia productivă a raţiunii în cunoaştere, cât şi cea analitică în depistarea şi înţelegerea ideilorconcepte, ideilor fondatoare ale textelor. Ontologia fiinţei umane e deconstruită şi reconstruită prin prisma existenţialismului heideggerian. În fine, schimbul experienţei constructiv-educative dintre ştiinţă şi filosofie e demonstrat prin analiza epistemologiei constructiviste a lui G.Bachelard.

In the present study, the constructive orientation is regarded as fundamental to epistemology. Based on the principles of rationalism and neorationalism („integral rationalism”), the constructivism utilizes, as will be demonstrated, multiple procedures that flaunt its diversity of forms of manifestation. Starting from the relative unity of the gnosiological and ontological structures, the constructivism connects within its visions the creation and the functioning of the ideationalcognitive systems with the ontological ones. This vector is inscribes the theoretico-metodological potential of the Kantian epistemology, which demonstrates both the productive vocation of rationalism in knowledge and the analytical one in noticing and understanding of ideas/concepts ,the founding ideas of the texts. The ontology of the human being is deconstructed and reconstructed through the prism of the heideggerian existentialism. And lastly, the exchange of the constructive-educational experience between science and philosophy is demonstrated by the study of the constructive epistemology of Gh.Bachelard.

Cuvinte-cheie
constructivism,

sistem, structura, devenire,

potenţial generativ, constructivitate, destructurare, filosofie distribuită, raţionalism integral, blocaje epistemologice, metodă recurentă.