Factorul economic al comportamentului electoral
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
851 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-21 12:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[316.62+33]:324(478) (1)
Psihologie socială (960)
Economie. Științe economice (9355)
Alegeri. Plebicist. Referendum. Campanie electorală. Corupție electorală. Vicierea alegerilor. Rezultatele alegerilor (119)
SM ISO690:2012
CALCHEI, Gheorghe. Factorul economic al comportamentului electoral. In: Analele Institutului Naţional de Cercetări Economice, 2015, nr. 2, pp. 81-85. ISSN 1857-3630.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Analele Institutului Naţional de Cercetări Economice
Numărul 2 / 2015 / ISSN 1857-3630 /ISSNe 1857-3630

Factorul economic al comportamentului electoral
CZU: [316.62+33]:324(478)
JEL: I30; I31; I39.

Pag. 81-85

Calchei Gheorghe
 
Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 23 februarie 2016


Rezumat

Scrutinele organizate pentru formarea administraţiei publice centrale şi locale generează un anumit tip de comportament electoral, care este influenţat de diferiţi factori: sociali, economici, demografici, etnici etc. Identificarea factorului economic este un subiect de deosebită actualitate, semnificaţia căruia este nu numai de ordin aplicativ, deoarece urmăreşte obiective concrete, dar cuprinde şi valenţe teoretice prin interpretarea noţiunilor de bază şi elaborarea unor concluzii ale cercetării. Acţiunea acestui factor contribuie la desfăşurarea scrutinelor electorale, începând cu ieşirea la urne şi terminând cu totalurile finale ale alegerilor. Cercetarea a avut drept scop investigarea gradului de influenţă a factorului economic asupra comportamentului electoral. Baza metodologică a cercetării este constituită din concepţiile sociologilor contemporani şi a celor clasici. Au fost utilizate metode: analiza documentelor oficiale, ancheta bazată pe chestionar, interviul şi observaţia sociologică. În text se analizează noţiunea comportament electoral, apoi componenţa factorului economic şi reflectarea principiilor acţiunii factorului economic al comportamentului electoral în sociologia occidentală, se examinează influenţa situaţiei economice asupra orientărilor alegătorilor şi a rezultatelor finale ale scrutinelor, impactul nivelului de trai al oamenilor asupra acţiunilor electorale, se fac unele concluzii şi recomandări care rezultă din analiza informaţiei empirice.

The local and general elections generate a certain electoral behaviour, which is influenced by various factors such as: social, economic, demographic, ethnic, etc. The determination of the economic factor is a topical issue as its significance does not have only an applied factor but it also contains some theoretical values through the interpretation of the main notion and the elaboration of the conclusions of the study. The factor influences the elections on various stages starting with voter’s turnouts and ending with final results of the election. The study is aimed at investigating the degree of influence of the economic factor on the electoral behaviour. The study is based on the concepts researched by contemporary and classical sociologists. The researched methods applied in this study were survey, interview and sociological observation. The article analyses the notion of electoral behaviour, the structure of the economic factor,the reflection of the principle of the economic factor and electoral behaviour in the western sociology. Moreover, it examines the influence of the economic situation on the voters’ choices and trends and on the final results of the elections, the impact of the standard of living on the electoral choices and finally recommendations and conclusions are made based on the empirical data.

Cuvinte-cheie
comportament electoral, bunăstare materială, sărăcie,

factor economic, absenteism electoral.