Fundamente juridice internaţionale privind principiul transparenţei
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
843 25
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-30 09:14
SM ISO690:2012
CÂRNAŢ, Marina, CHIVERI, Galina. Fundamente juridice internaţionale privind principiul transparenţei. In: Revista Naţională de Drept, 2013, nr. 8(154), pp. 53-56. ISSN 1811-0770.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Naţională de Drept
Numărul 8(154) / 2013 / ISSN 1811-0770 /ISSNe 2587-411X

Fundamente juridice internaţionale privind principiul transparenţei

Pag. 53-56

Cârnaţ Marina, Chiveri Galina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 4 decembrie 2015


Rezumat

Acest articol descrie un studiu care se concentrează pe modul în care este recunoscut principiul transparenței în standardele juridice universale. Transparența în activitatea autorităților publice urmărește diferite scopuri: să asigure securitatea juridică, deoarece deciziile devin mai previzibile, cetățenii sunt informați cu privire la acțiunile administrative și de organizare, la fel și administrația devine direct răspunzătoare în fața cetățenilor. Astfel, principiul transparenței conține diferite elemente, dintre care principalul este accesul la informațiile de interes public, care trebuie să fie garantat. Accesul la informație a fost consacrat în tratate și declarații ca un drept fundamental al omului. Într-adevăr, Organizația Națiunilor Unite, de la fondarea sa, a recunoscut libertatea de informare ca un drept uman fundamental (art.19 din Declarația Universală a Drepturilor Omului). Așadar, libertatea de informare și garantarea principiului transparenței sunt recunoscute componente importante ale drepturilor omului, care stau la baza democrației și a statului de drept.

This article outlines a study that focuses on how transparency is discovered and recognized in the universal legal standards. Transparency in the activity of public authorities serves various purposes: ensures legal certainty because decisions become more predictable, citizens are informed about administrative action and organisation, and are provided with some sort of control, same as the administration becomes directly accountable towards citizens. Based on the researched subject, various constituents of transparency can be derived and this would firstly be the access to public information which has to be granted. Access to information has been enshrined in treaties, declarations, and soft law as a human right. Indeed, the United Nations, at its founding, recognized the freedom of information as a fundamental human right (Art. 19 of Universal Declaration of Human Rights, Art.19 International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights from 1966). The UN has declared access to information to be the touchstone of all freedoms (as specified at its first Assembly), which means that the government is obliged, as duty bearers, to fulfill, protect and promote access to information as a human right, to the citizenry. From the foregoing, the freedom of information and the guarantee of the principle of transparency is widely recognised as an important component of human rights which is capable of fulfilling important roles in society and as an underpinning of democracy.

Cuvinte-cheie
stat de drept, democraţie, principiul transparenței, acces la informație,

Organizația Națiunilor Unite (ONU).