Ceata flăcăilor şi hora satului – instituţii tradiţionale de afirmare a culturii socio-normative
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1062 20
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-24 14:32
SM ISO690:2012
BUZILĂ, Varvara. Ceata flăcăilor şi hora satului – instituţii tradiţionale de afirmare a culturii socio-normative . In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2014, nr. 21(34), pp. 107-124. ISSN 1857-0054.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă)
Numărul 21(34) / 2014 / ISSN 1857-0054

Ceata flăcăilor şi hora satului – instituţii tradiţionale de afirmare a culturii socio-normative

Pag. 107-124

Buzilă Varvara
 
Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală
 
 
Disponibil în IBN: 21 noiembrie 2015


Rezumat

Studiul este dedicat relevării contribuţiilor cetei de feciori și horei satului la afirmarea culturii socio-normative tradiţionale. Ambele instituţii tradiţionale, de mare vechime, interdependente, se manifestă la marile sărbători calendaristice din an și оn zilele de duminică, cu excepţia posturilor. Flăcăii conduc ambele instituţii, dar beneficiază de activitatea lor оntreaga comunitate. Sunt analizate relaţiile din interiorul acestor instituţii și cele dezvoltate cu alte structuri. Ambele instituţii realizează funcţii complexe: sociale, juridice, educaţionale, culturale, comunicative, axiologice. Funcția de socializare se impune, оntвi de toate. Atвt ceata flăcăilor, cвt și hora satului socializau tinerii оn conformitate cu moralitatea tradiţională, cu normele comportamentale cunoscute și verificate de comunitate. Socializarea avea loc treptat, sub supravegherea bătrвnilor, intermediată de flăcăii mai experimentați. Aceștia asistau tinerii оn a trece mai ușor etapa de celibatar și a căpăta competențe pentru a putea aspira la căsătorie. Оn acest mod avea loc transmiterea și preluarea rolurilor și funcțiilor membrilor cetei și ai horei, оnsușirea modelelor comportamentale, a principiilor și valorilor esenţiale pentru cultura tradiţională. Grupul ajuta tinerii să оnțeleagă și să conștientizeze atвt privilegiile vieții colective, cвt și riscurile, responsabilitățile ce trebuiau să și le asume din perspectivă juridică. Funcțiile economice, iminente activității oricărei instituții, urmăreau asigurarea desfășurării obiceiurilor, a continuității lor оn timp, dar și a instituțiilor ca atare. Flăcăii оnvățau cum să cвștige și să administreze banii оn comun, pe care-i utilizau pentru binele comunității. Ei se antrenau оn negocieri cu bătrвnii, dar și cu alte cete de flăcăi, cu fetele și cu părinții acestora, și оnvățau să ajungă la un consens оn fiece activitate.

The paper aims to disclose the contribution of the band of lads and of the village hora (traditional circle dance) in the assertion of the traditional social-normative culture. Both traditional institutions, having a considerable age, being interdependent, manifest themselves during great calendar feasts, during the year, and on Sundays, except the periods of fasting. Youngsters lead both these institutions, but the entire community takes benefit from their activity. The author analyses the relationships inside these institutions, as well as those developed with other structures. Both institutions accomplish complex functions: social, juridical, educational, cultural, communicative and axiological ones. Firstly, the socializing function imposes itself. Both the band of lads and the village hora socialize youngsters according to the traditional morality, according to the norms of behaviour, known and checked up by the community. The socialization took place gradually, under the supervision of old people, being mediated by lads with a greater experience. The latter ones assisted youngsters to pass easier through the stage of bachelor and achieve skills in order to aspire to marriage. In this way took place the transmission and assumption of roles and functions among the members of the band and of the hora, learning models of behaviours, essential principles and values for the traditional culture. The group supported youngsters in order to understand and become aware both of the privileges of life inside a community, and of its risks, of the responsibilities they had to assume from a juridical perspective. The economical functions, inherent to the activity of any institution, aimed to ensure the performance of customs, of their continuity through time, as well as of these institutions themselves. Lads learned how to earn and manage money commonly, using them for the benefit of the community. They trained themselves in negotiations with old people, also with other bands of fellows, with girls and their parents, learning thus how to achieve a consensus in any activity.

Cuvinte-cheie
ceata flăcăilor, hora satului, instituţii tradiţionale, cultură socionormativă,

norme sociale, socializare