Funcţionarul public (inclusiv funcţionarul public cu statut special) în calitate de subiect al infracţiunilor prevăzute în cap. XV din partea specială a Codului Penal. Partea II
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
655 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-19 12:35
SM ISO690:2012
POPOV, Ruslan. Funcţionarul public (inclusiv funcţionarul public cu statut special) în calitate de subiect al infracţiunilor prevăzute în cap. XV din partea specială a Codului Penal. Partea II. In: Revista Naţională de Drept, 2013, nr. 2(149), pp. 35-39. ISSN 1811-0770.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Naţională de Drept
Numărul 2(149) / 2013 / ISSN 1811-0770 /ISSNe 2587-411X

Funcţionarul public (inclusiv funcţionarul public cu statut special) în calitate de subiect al infracţiunilor prevăzute în cap. XV din partea specială a Codului Penal. Partea II

Pag. 35-39

Popov Ruslan
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 18 noiembrie 2015


Rezumat

În acest articol, se face analiza particularităților colaboratorilor organelor apărării – din Armata Națională și trupele de carabinieri. Caracterizarea persoanelor publice este stabilită în alin.(2) art.123 CP RM – colaboratorii organelor securității naționale. Iar Legea securității statului a Republicii Moldova, adoptată de Parlamentul RM la 31.10.1995, stipulează că securitatea statului este parte integrantă a securității naționale. În caz că funcționarul public este subiect al infracțiunilor (comite abuz sau exces de putere etc.), i se va aplica răspundere în sensul dispozițiilor respective.

In this paper, it is shown that art.324 and 332 PC RM assume that subject of an offence can also be the public entity collaborating with the defense bodies. We can not say the same about art.327, 328 and 329 PC RM: subject of the present offences may not be the public entity collaborating with the defense bodies. If such a person commits abuse of power, excess of power or omission in exercising control or show careless attitude toward military service, the will be subject to liability only under art.370 or 378 PC RM. Also, it is demonstrated that, because the border policeman has no military status, his actions fall, among others, under art.327, 328 or 329 PC RM and not under art.370 or 378 PC RM. It is also argued that under par.(2) art.123 PC RM, collaborators at national security enforcement bodies must be considered those who work within: 1) Information and Security Service; 2) Protection and State Guard Service; 3) Border Police.

Cuvinte-cheie
funcţionar public, statut special, informații de securitate,

organele securității naționale, trupe de carabinieri, polițist de frontieră.