Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1135 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2015-11-18 12:03 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
574 (893) |
Ecologie generală şi biodiversitate (779) |
SM ISO690:2012 DEDIU, Ion. Очерки генезиса и эволюции (смены) экологических парадигм. In: Noosfera. Revista ştiinţifică de educaţie, spiritualitate şi cultură ecologică, 2015, nr. 13, pp. 3-22. ISSN 1857-3517. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Noosfera. Revista ştiinţifică de educaţie, spiritualitate şi cultură ecologică | ||||||
Numărul 13 / 2015 / ISSN 1857-3517 | ||||||
|
||||||
CZU: 574 | ||||||
Pag. 3-22 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Sunt identificate şi analizate primele paradigme (viziuni dominante) naturaliste, a căror evoluţie a condus logic până la cea actuală – privind organizarea şi funcţionarea sistemelor naturale (ecologice). Bineînţeles că la începuturi cunoştinţele despre natură, acum 2500 de ani, erau mult prea sumare, naive şi chiar eronate, ca să nu zicem elementar greşite. Noi folosim noţiunea de paradigmă într-un fel convenţional, deoarece în zorile gândirii filozofice un mod dominant (paradigmatic) de abordare pe atunci încă nu exista; cunoştinţele gândirii empirice despre natură (mediul înconjurător) se transmiteau din generaţie în generaţie, conform legilor memeticii. Filozofia şi ştiinţa au apărut concomitent în Grecia antică, fondator fiind Tales din Milet (c. 624-c. 546 î.Hr.), care afirma că totul este format din apă, iar alt miletean – Anaximandros (610-546 î.Hr.) a întocmit prima hartă a Pământului, aşa naivă şi primitivă, imaginară, cum era ea. Compatriotul acestuia Anaxime-nes (585-525 î.Hr.) a făcut, de asemenea imaginar, o mai mare descoperire: toată lumea înconjurătoare rep-rezintă un organism integru, el considera aerul principiul tuturor lucrurilor. Astfel a apărut prima închipuire despre ceea ce noi astăzi denumim biosferă. Alţi doi mari gânditori elini au fost Heraclit din Efes (540-475 î.Hr.) şi Empedocle din Acragas, Sicilia (490-430 î.Hr.). Primul dintre aceştia considera focul ca bază a tuturor lucrurilor, iar al doilea – cele patru „principii” (elemente) perene: apa, pământul, aerul şi focul (despre toate acestea Empedocle a vorbit în poemul Despre natură). Pleiada iluştrilor elini a fost încununată de Platon din Atena (427-347 î.Hr.) – părintele filozofiei idealiste şi al concepţiei despre sistem, şi Aristotel din Stagira (384-322 î.Hr.), elevul lui Platon, genial gânditor şi fondator al ştiinţelor naturii (inclusiv al biologiei cu conotaţii ecologice). La începuturile ştiinţei natura înconjurătoare era privită de către anticii elini – gânditori şi filozofi – în mod pozitivist şi ca ceva veşnic (dintotdeauna existentă). Astfel s-a conturat prima paradigmă naturalistă elinistă – cea a materialismului antic, preluată ulterior şi de romanii antici (de exemplu, Titus Lucretius Carus şi Publius Ovidius Naso). Evul mediu al dogmatismului teologic, dominând (cca 1000 de ani), a acumulat prea puţine fapte, repe-re pozitive privind istoria naturală. Dar gândirea umană nu s-a oprit pe loc… Urmează epoca Renaşterii – trezirii interesului oamenilor faţă de lumea antică – istorie, cultură, filozofie, ştiinţă, om ca atare etc. Astfel această fructuoasă epocă a adus cu sine cunoştinţe şi viziuni noi despre natură; adevărul privind lumea înconjurătoare era cu greu contestat, ideile pozitive consolidându-se în convingeri noi, mai convingătoare. Epoca Renaşterii ce favoriza setea de cunoaştere a realităţii, aducând informaţii noi, unele dintre ele dând naştere noilor paradigme, de exemplu, cea a experimentului, viziune fondată de englezul Francis Bacon (1561-1626), paradigma însoţită de aforismul filozofic „Criteriul adevărului este experimentul, practica”. Alt exponent-cheie, geniu al renaşterii, a fost celebrul om de arte (artist), gânditor, savant şi inginer-inventator Leonardo da Vinci (1452-1519), care afirma că „gândirea, reflecţiile, sentinţele lipsite de dovezi experimentale sunt sterile şi lipsite de orice autenticitate”. După epoca Renaşterii, secolele XVIII şi XIX s-au dovedit a fi cele mai spectaculoase descoperiri până atunci privind natura vie şi funcţionarea ei: bazele ştiinţifice ale sistematicii (principiul binominal) şi con-cepţia (paradigma) economiei naturii – ambele ale lui C. Linné, prima teorie a evoluţiei (naivă şi pe alocuri greşită) a lui J.B. Lamarck (paradigma lamarkis), epocala descoperire a mecanismelor evoluţiei biologice de către Ch. Darwin şi A. Wallace (paradigma darwinistă), apariţia legilor lui Gr. Mendel (paradigma mendelistă) şi bineînţeles, apariţia noii biologii a lui E. Haeckel, unde şi-a găsit loc şi viitoarea ecologie – ştiinţă biologică, evoluţia spectaculoasă a căreia continuă până în prezent, o evoluţie spectaculoasă! După Haeckel, ecologia a trecut prin trei paradigme succesive: autecologică – populaţională – ecosistemică (actuală). Astăzi paradigma (eco)sistemică a devenit baza teoretică a environmentologiei – ştiinţele mediului (protecţia şi utilizarea raţională a resurselor acestora), şi implicit a concepţiei ecodezvoltării (dezvoltarea durabilă). |
||||||
|