Învăţământul profesional tehnic din Republica Moldova bazat pe instituţionalizarea mecanismelor de interacţiune dintre sistemul educaţional şi economic
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
811 9
Ultima descărcare din IBN:
2022-08-02 00:59
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
377.1.014.3(478) (1)
Învățământ specializat/de specialitate. Învățământ tehnic, profesional. Școli, institute, colegii profesionale/tehnice. Politehnici. Școli de meserii (273)
SM ISO690:2012
MIDARI, Veronica. Învăţământul profesional tehnic din Republica Moldova bazat pe instituţionalizarea mecanismelor de interacţiune dintre sistemul educaţional şi economic . In: Economica, 2015, nr. 3(93), pp. 21-29. ISSN 1810-9136.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economica
Numărul 3(93) / 2015 / ISSN 1810-9136

Învăţământul profesional tehnic din Republica Moldova bazat pe instituţionalizarea mecanismelor de interacţiune dintre sistemul educaţional şi economic
CZU: 377.1.014.3(478)
JEL: I25

Pag. 21-29

Midari Veronica
 
Academia de Studii Economice din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 26 octombrie 2015


Rezumat

Învăţământul profesional tehnic constituie o prioritate pentru Republica Moldova. Scopul reformării învățământului profesional tehnic constă în asigurarea sinergiei dintre sistemul educaţional şi sistemul economic, astfel încât economia naţională să beneficieze de forţă de muncă de calitate. Modelul tradițional de formare profesional-tehnică este depășit. În acest context, este foarte relevantă experiența țărilor cu modele de organizare a învățământului profesional tehnic diferite de modelul tradițional și anume, modelul de învățământ dual, modelul întreprinderii în cadrul școlii, modelul bazat pe cererea agenților economici față de forța de muncă muncitorească, modelul instituționalizării mecanismelor de interacțiune dintre educație și economie. Pentru a revizui modelul autohton de formare profesional-tehnică este important de analizat particularitățile modelelor netradiționale. În paralel cu eficientizarea organizării sistemului de formare profesional-tehnică, este necesar de instituționalizat mecanisme proprii de interacțiune dintre educație și economie. Articolul prezintă o descriere a instituțiilor și modalităților de asigurare a dialogului dintre aceste două sisteme.

Vocational education and training is a priority for Moldova. The purpose of technical vocational education reform is to ensure synergy between education and economic system, so the national economy to benefit from quality workforce. The traditional model of VET system is out-dated. In this context the experience of other counties with different models of organization of VET system is very relevant, namely the dual education model, the model of enterprise within the school, market model (based on the workforce demand of employers), the model of institutionalization of mechanisms for interaction between education and the economy. In order to revise local traditional way of organization of VET system is important to analyse the specific aspects of nontraditional models. In parallel with the streamline of national VET system is necessary to institutionalize the adequate mechanism of interaction between education and economic systems. The article presents a description of institutions needed for ensuring the social dialog for the development of VET system.

Cuvinte-cheie
Învățământ profesional tehnic (ÎPT), Centrul Republican de Dezvoltare a Învățământului Profesional, Consiliul Coordonator Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional.,

învățământ dual, Comitete Sectoriale