Romanul lui Stere între paradigma modernistă şi postmodernistă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
884 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-31 13:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-31(478).09 (46)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2083)
SM ISO690:2012
BURLACU, Alexandru. Romanul lui Stere între paradigma modernistă şi postmodernistă . In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2015, nr. 2(37), pp. 31-35. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 2(37) / 2015 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Romanul lui Stere între paradigma modernistă şi postmodernistă
CZU: 821.135.1-31(478).09

Pag. 31-35

Burlacu Alexandru
 
Institutul de Filologie al AŞM
 
Disponibil în IBN: 17 iulie 2015


Rezumat

În acest articol se ia în discuţie romanul lui Constantin Stere În preajma revoluţiei (1932 –1936), care transfigurează artistic realităţi din Rusia şi România pe parcursul a circa cincizeci de ani (de pe la 1860 până la 1907). Vania Răutu, protagonistul romanului-fluviu, are o evoluţie spectaculoasă, cu multiple existenţe extraordinare. Descrierile naratoriale pe parcursul celor opt volume trec prin metamorfoze substanţiale. În funcţie de spaţiu şi timp, „memoria epică” oferă din abundenţă lui Stere un model literar sau altul. Simplificând mult, imagologia acestor două civilizaţii (culturi), dictează predominanţa modelului literar rusesc sau modelului literar românesc. Se demonstrează că modelele se află la tot pasul şi uneori se găsesc la suprafaţă. Situaţia aceasta e atât de evidentă, încât nu poate fi neglijată în afirmarea romanului aflat între particularităţile moderniste şi cele postmoderniste.

In this article is taken up the novel of Constantin Stere On the Eve of the Revolution (1932 – 1936) which transfigures artistically realities from Russia and Romania during about fifty years (from 1860 to 1907). Vania Răutu, the protagonist of the novel sequence, has a spectacular ascent with multiple amazing existences. During the eight volumes of the novel the narrative realities go through considerable metamorphoses. Dependent on space and time, „the epic memory” offers abundantly to Stere one literary pattern or another. To oversimplify, the imagology of these two civilizations (cultures) motives the predominance either of the Russian literary pattern or of the Romanian literary pattern. It is attested that the two patterns can be found at every turn and sometimes even on the face of it. This situation is so obvious that it can’t be omitted în the establishment of the novel lain between modernist and postmodernist features.

Cuvinte-cheie
roman-fluviu, C. Stere, univers artistic, tehnici narative.,

imagologie,

personaje