Proiectarea primei căi ferate în Basarabia: între imperativul dezvoltării şi asumarea poverii fiscale (1863-1867)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
745 14
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-30 08:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94:656.3(478)"1863-1867" (1)
Istoria generală (525)
Transport și servicii poștale. Organizarea și controlul circulației (270)
SM ISO690:2012
EMILCIUC, Andrei. Proiectarea primei căi ferate în Basarabia: între imperativul dezvoltării şi asumarea poverii fiscale (1863-1867). In: Revista de Istorie a Moldovei, 2014, nr. 2(98), pp. 13-28. ISSN 1857-2022.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Istorie a Moldovei
Numărul 2(98) / 2014 / ISSN 1857-2022

Proiectarea primei căi ferate în Basarabia: între imperativul dezvoltării şi asumarea poverii fiscale (1863-1867)
CZU: 94:656.3(478)"1863-1867"

Pag. 13-28

Emilciuc Andrei
 
Institutul de Istorie al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 8 iunie 2015


Rezumat

The present article examines the engineering of the first railway in Bessarabia, from the perspective of costs and the perception of its necessity among the population of the province. It is shown that the initiative of extension of Odessa railway to Bessarabia came from local Nobles’ Assembly, which solicited the Russian government that the engineering to be covered by a special tax on local land owners. Still when the acceptance came, it turned out that the local land owners refused massively to pay the tax, and only after special measures were applied, tax accumulation started to augment. Even if the resulted project of the first railway, engineered by baron K. K. Ungern von Sternberg, was officially rejected in 1866 to be the continuation of Odessa railway, the decision was later reassessed, and between 1869-1875 the Bender-Ungheni railway was put into operation.