Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
784 8 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-05-25 17:27 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
351.746.1(478):061.1UE (1) |
Activități specifice administrației publice (1075) |
Organizații guvernamentale și tipuri de cooperare (406) |
SM ISO690:2012 BOEŞU, Alexandru. Implementarea sistemului EUROSUR în Republica
Moldova. In: Economica, 2014, nr. 4(90), pp. 98-105. ISSN 1810-9136. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Economica | |||||||
Numărul 4(90) / 2014 / ISSN 1810-9136 | |||||||
|
|||||||
CZU: 351.746.1(478):061.1UE | |||||||
JEL: A-20 | |||||||
Pag. 98-105 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Conceptul EUROSUR a prins contur la nivelul UE în anul 2007. Implementarea acestuia a început în 2009 ca proiect-pilot în 6 state membre ale UE (România, Slovacia, Ungaria, Finlanda, Italia, Grecia)
şi în 2013, în celelalte state, în particular, după dezvoltarea unei Strategii pentru întregul spaţiu comunitar. EUROSUR pune accent pe supravegherea frontierei externe a UE şi a spaţiului Schengen.
EUROSUR va fi operațional în 30 de ţări. 26 de ţări UE şi patru state asociate, care fac parte şi din spaţiul Schengen. Excepţie fac Irlanda şi Marea Britanie. EUROSUR este un instrument ce facilitează
schimbul de informaţii între ţări. Toate datele şi incidentele sunt stocate la nivel naţional în Centrele Naţionale de Coordonare şi acestea fac schimb de date conform acordului de înţelegere dintre ele. EUROSUR nu a fost conceput doar pentru supravegherea frontierelor, dar, în particular, şi pentru respectarea drepturilor omului şi salvarea vieţilor omeneşti, în cazul emigranţilor care îşi riscă viaţa pentru a ajunge şi a-şi găsi un loc de muncă în UE. Dacă
aceştia nu pot fi returnaţi în caz de ameninţare cu represalii şi torturi din partea statului din care vin şi acest fapt se dovedeşte a fi adevărat, UE analizează posibilitatea de a acorda azil acestora.
La nivelul Republicii Moldova, conceptul EUROSUR a prins contur în anul 2008 şi se regăseşte în Strategia pentru Management Integrat al Frontierei 2010-2013. Neformal, R. Moldova a aderat la acest
concept, dar mai are un drum lung de parcurs. E necesar să fie încheiate acorduri cu statele vecine şi regionale pentru schimb de informaţii şi o comunicare mai eficientă a CNC din Moldova cu cele din statele vecine UE. Cadrul conceptual şi cel legislativ este necesar să fie armonizat, ca să corespundă celui UE, iar Centrul
Naţional de Coordonare, cât şi cele regionale şi locale, e
necesar să fie modernizate şi dotate cu echipament şi softuri moderne de colectare şi prelucrare a datelor. |
|||||||
Cuvinte-cheie Centrul regional de coordonare (CRC), Centrul local de coordonare (CLC), frontex, Schengen, criminalitate transfrontalieră |
|||||||
|