The role of diaspora in social-economic development
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
2351 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-03 02:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
327.58+338 (3)
Blocuri internaționale. (214)
Situație economică. Politică economică. Conducerea economiei. Planificarea economiei. Producție. Servicii. Prețuri (2928)
SM ISO690:2012
GOLOVATAYA, Lyudmila. The role of diaspora in social-economic development. In: Relaţii internaţionale. Plus, 2014, nr. 3, pp. 141-152. ISSN 1857-4440.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Relaţii internaţionale. Plus
Numărul 3 / 2014 / ISSN 1857-4440 /ISSNe 2587-3393

The role of diaspora in social-economic development
CZU: 327.58+338

Pag. 141-152

Golovataya Lyudmila
 
Institute of International Relations of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 9 februarie 2015


Rezumat

The article is devoted to elicit to diaspora’s potential, to contribute the economic development in country of origin. It is based on the researches made by group of authors in the frame Diasporas end Development policy project in the Migration Policy Institute, Washington and other researcher who concerned diaspora’s issues. The article shows the determination of the Diaspora, its types, and the way of their activities. Diaspora entrepreneurs are uniquely positioned to recognize opportunities in their countries of origin, to exploit such opportunities as “first movers,” and to contribute to job creation and economic growth. But many developing countries have had only limited success in attracting diaspora direct investors and entrepreneurs to their countries of origin. This article promotes the understanding of the mechanism by which diaspora firms can contribute to their homeland development by creating businesses and jobs, stimulating innovation, creating social capital across borders, and channeling political and financial capital toward their countries of origin. It discusses the nature of diaspora entrepreneurship, the conditions that best create opportunities for diaspora direct investment in countries of origin, and various strategies employed by some organizations to support diaspora entrepreneurs and their ventures.

Articolul este dedicat descoperirii potenţialului diasporei, cu scopul de a contribui la dezvoltarea economică în ţara de origine. El se bazează pe cercetările făcute de un grup de autori în cadrul proiectului Diasporas si Development policy project în Institutul de Politici Migraţioniste in Washington şi diferiţi cercetători din lume care se ocupă cu problemele diasporei. A fost dată noţiunea diasporei, arătate tipuri de diasporă şi modelelor de activitate. Antreprenorii din Diasporă sunt în situaţia unică de a recunoaşte oportunităţile în ţările lor de origine, pentru a exploata oportunităţile, cum ar fi “primul automobil” şi de a contribui la crearea de locuri de muncă şi creşterea economică. Dar multe ţări în curs de dezvoltare au avut un succes limitat în atragerea de investitori direcţi din diasporă şi antreprenori în ţările lor de origine. Acest articol promovează înţelegerea mecanismului prin care firmele din diasporă pot contribui la dezvoltarea lor natală, prin crearea de întreprinderi şi de locuri de muncă, stimularea inovării, crearea de capital social la nivel transfrontalier, precum şi canalizarea capitalului politic şi financiar faţă de ţările lor de origine. Se discută natura antreprenoriatului din diasporă, condiţiile care creează cele mai bune oportunităţi pentru investiţii directe în ţările de origine, precum şi diferite strategii, folosite de unele organizaţii de susţinere a întreprinzătorilor diasporei şi asocierile lor.

Cuvinte-cheie
diaspora, social capital,

four types of Diasporas, contribution to homelands development, directing investments