Paradoxurile identitare ale artei cinematografice din spaţiul românesc
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
915 13
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-15 13:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43(478+498) (1)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria. Paradoxurile identitare ale artei cinematografice din spaţiul românesc. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 52-55. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Paradoxurile identitare ale artei cinematografice din spaţiul românesc
CZU: 791.43(478+498)

Pag. 52-55

Plamadeala Ana-Maria
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 2 februarie 2015


Rezumat

În articolul cu statut de pionierat se accentuează actualitatea majoră a spectrului problemelor identitare în contextul reintegrării ţărilor ex-socialiste în spaţiul general european. Autorul semnalează, pe de o parte, starea teoretico-metodologică deplorabilă la acest capitol, iar, pe de altă parte, virtualităţile incitante ale evocării originalităţii conştiinţelor identitare est europene prin polisemantismul cunoaşterii cinematografice. Lansând ideea iniţierii prin intermediul artei cinematografice unui dialog dintre vestul şi estul european, autorul purcede la dezvăluirea particularităţilor desfăşurării fenomenului în arealul românesc. Pentru prima dată se întreprinde analiza paradoxurilor manifestării sentimentului identitar, determinate de stările de spirit a cineaştilor din România și Republica Moldova diametral opuse: cosmopolitismul primilor, suprasaturaţi de naţionalismul turistic în stil ceauşist şi românismul pasional al celorlalţi, impulsionat de o necurmată nostalgie originilor pierdute. Se argumentează oportunitatea joncţiunii virtuţilor filozofico-estetice ale arhetipurilor cinematografice cristalizate în epoca „renaşterii etnice” în Basarabia cu spiritul protestatar şi autocritic al „noului val” românesc.

The article emphasizes the pioneering status spectrum timeliness major identity issues in the context of general space reintegration ex-socialist European countries. The author indicates, on the one hand, theoretical and methodological deplorable state of this chapter, and on the other hand, virtuosities exciting evocation of originality consciences Eastern European identity through knowledge polysemy film. Launching the idea of initiating a dialogue through art cinema of Western and Eastern Europe, the author proceeds to disclose specifics conduct Romanian phenomenon in the area. For the first time in Romanian movie critic paradoxes event analysis is done in the country and MSSR sense of identity determined by the mood of filmmakers opposite: first cosmopolitanism, nationalism super saturation tourist passionate style of Romanism ceuşiist and others, spurred by a perpetual nostalgia origins lost. In order to overcome the identity crisis in society and in the seventh art promotes opportunity philosophical- aesthetic virtues junction archetypes crystallized film era „ethnic revival” in Bessarabia spirit of protest and criticism of the new wave of Romanian cinema film signaled XXI century.