„ОКЕАН ЕЛЬЗИ” versus „ZDOB ŞI ZDUB”: repere comparative
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
950 11
Ultima descărcare din IBN:
2022-05-29 12:28
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.03 (121)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
TCACENCO, Victoria. „ОКЕАН ЕЛЬЗИ” versus „ZDOB ŞI ZDUB”: repere comparative. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 45-51. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

„ОКЕАН ЕЛЬЗИ” versus „ZDOB ŞI ZDUB”: repere comparative
CZU: 78.03

Pag. 45-51

Tcacenco Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 2 februarie 2015


Rezumat

Pe baza studierii pieselor formației din Ucraina „Океан Eльзи” (Без бою, Ночі і дні) și ale trupei din Moldova „Zdob și Zdub” (Bunica bate doba, Hora cosmică) autoarea le stabileşte trăsăturile caracteristice ale stilului poetic și muzical, formulând unele concluzii în privința aspectelor verbale și sonore ale compozițiilor vizate. Dacă poetica textelor formației „Океан Eльзи” tinde spre reflectarea temelor lirice și filosofice, manifestând o integritate semantică și stilistică, atunci textele formației „Zdob și Zdub” demonstrează o abordare eclectică, polistilistică. Sub aspect lexic formația ucraineană demonstrează caracterul înălțător al discursului poetic, limba literară, în timp ce Zdubii folosesc un amestec al limbii române, ruse, engleze, ucrainene, țigănești, cu accentul pus pe graiul popular și pe lexica subculturii tineretului. Dacă textele formației „Океан Eльзи” exploatează formele strofice cu diferite devieri, textele formației moldave tind spre structuri pătrate, simetrice. În muzica formației ucrainene melodia se află pe prim plan, iar în hiturile formației „Zdob şi Zdub” aspectul ritmic predomină. Pe plan armonic putem constată influența armoniei clasice și romantice, planurile tonale dezvoltate, folosirea modulațiilor complexe în piesele formației ucrainene, în timp ce în creația trupei din Moldova predomină centrul modal-tonal unic, procedeul de ostinato, factura lineară. În cazul formației „Океан Eльзи” se observă o dramaturgie timbrală dezvoltată bazată pe îmbinarea sonorităților muzicii rock cu orchestra simfonică, iar Zdubii folosesc o paletă timbrală împrumutată din tradiția populară. Sub aspectul compozițional în ambele cazuri au fost depistate structuri individualizate: în piesele trupei ucrainene este vorba de îmbogățirea formei tradiționale strofă-refren prin asimilarea gândirii structurale a muzicii academice, iar în piesele Zdubilor se observă crearea unor forme mixte cu rolul sporit al fragmentelor dansante în stil popular, care poate fi tratat ca influența logicii compoziționale a suitei populare instrumentale.

Based on the study of songs written by rock-band from Ukraine „Океан Eльзи” (Без бою, Ночі і дні) and Moldovan rock-band „Zdob si Zdub” (Bunica bate doba, Hora cosmică) the author reveals the characteristic features of poetic and musical style, formulating some conclusions on verbal and sound aspects of analysed compositions. If poetic texts by „Океан Eльзи” band tend to lyrical and philosophical problems, showing a semantic and stylistic integrity, the texts written by „Zdob si Zdub” demonstrate eclectic and polystilistic approach. In terms of lexics, the Ukrainian band’ songs demonstrates the sublime caracter of poetic discource, literary language, while „Zdob si Zdub” uses a mixture of Romanian, Russian, English, Ukrainian, Gypsy, with an emphasis on popular speech and lexical patterns of a youth subculture. If texts of „Океан Eльзи” exploit strophic forms with different deviations, the texts by Moldovan band tend to squared and symmetrical structures. If in Ukrainian band opuses melody takes the first place, then the rhythmic aspect predominates in hits by „Zdob si Zdub”. On the harmonic level in songs written by in Ukrainian band we find the influence of classical and romantic harmony, developed tonal plans, using complex modulations, while the creation of the Moldovan band predominates modal-tonal centralization, using of ostinato, linear texture. In case of „Океан Eльзи” one could observe a well-developted timbre dramaturgy based on combination of sonorities of rock-music with symphonic orchestra, while „Zdob si Zdub” uses a timbral palette borrowed from folk tradition. In terms of composition individual structures were detected in both cases: in Ukrainian band’s pieces we are talking about enriching the traditional verse-chorus form by assimilating structural thinking of academic music, in the songs by „Zdob si Zdub” have been observed creating of mixed forms with the enhanced role of dance fragments in popular style, which can be treated as the influence of compositional logic of Moldovan popular instrumental suite.

Cuvinte-cheie
„Океан Eльзи”, „Zdob și Zdub”, formație de muzică rock.,

muzica rock