Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
950 11 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-05-29 12:28 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
78.03 (121) |
Muzică (1809) |
SM ISO690:2012 TCACENCO, Victoria. „ОКЕАН ЕЛЬЗИ” versus „ZDOB ŞI ZDUB”: repere comparative. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 45-51. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 78.03 | ||||||
Pag. 45-51 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Pe baza studierii pieselor formației din Ucraina „Океан Eльзи” (Без бою, Ночі і дні) și ale trupei din Moldova „Zdob și Zdub” (Bunica bate doba, Hora cosmică) autoarea le stabileşte trăsăturile caracteristice ale stilului poetic și muzical, formulând unele concluzii în privința aspectelor verbale și sonore ale compozițiilor vizate. Dacă poetica textelor formației „Океан Eльзи” tinde spre reflectarea temelor lirice și filosofice, manifestând o integritate
semantică și stilistică, atunci textele formației „Zdob și Zdub” demonstrează o abordare eclectică, polistilistică. Sub aspect lexic formația ucraineană demonstrează caracterul înălțător al discursului poetic, limba literară, în timp ce Zdubii folosesc un amestec al limbii române, ruse, engleze, ucrainene, țigănești, cu accentul pus pe graiul popular și pe lexica subculturii tineretului. Dacă textele formației „Океан Eльзи” exploatează formele strofice cu diferite devieri, textele formației moldave tind spre structuri pătrate, simetrice. În muzica formației ucrainene melodia se află pe prim plan, iar în hiturile formației „Zdob şi Zdub” aspectul ritmic predomină. Pe plan armonic putem constată influența armoniei clasice și romantice, planurile tonale dezvoltate, folosirea modulațiilor complexe în piesele formației ucrainene, în timp ce în creația trupei din Moldova predomină centrul modal-tonal unic, procedeul de ostinato, factura lineară. În cazul formației „Океан Eльзи” se observă o dramaturgie timbrală dezvoltată bazată pe îmbinarea sonorităților muzicii rock cu orchestra simfonică, iar Zdubii folosesc o paletă timbrală împrumutată din tradiția populară. Sub aspectul compozițional în ambele cazuri au fost depistate structuri
individualizate: în piesele trupei ucrainene este vorba de îmbogățirea formei tradiționale strofă-refren prin asimilarea gândirii structurale a muzicii academice, iar în piesele Zdubilor se observă crearea unor forme mixte cu rolul sporit al fragmentelor dansante în stil popular, care poate fi tratat ca influența logicii compoziționale a suitei populare instrumentale. |
||||||
Cuvinte-cheie „Океан Eльзи”, „Zdob și Zdub”, formație de muzică rock., muzica rock |
||||||
|