Filmul de ficţiune: naraţiunea în timp şi timpul în naraţiune
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
867 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-31 23:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43-2 (35)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
POIATĂ, Mihai Ştefan. Filmul de ficţiune: naraţiunea în timp şi timpul în naraţiune. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 56-60. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Filmul de ficţiune: naraţiunea în timp şi timpul în naraţiune
CZU: 791.43-2

Pag. 56-60

Poiată Mihai Ştefan
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 31 ianuarie 2015


Rezumat

Factorii de ordin non-artistic care pot avea efecte artistice asupra dramaturgiei filmului de ficţiune decurg din rigorile producţiei cinematografice şi constituie competenţa producătorului , iar factorii de ordin artistic care determină subiectul unui scenariu de ficţiune se configurează în rezultatul a două procese: organizarea (intenţiile narative asumate de autor şi armonizarea lor cu logica interioară a subiectului dramatic) şi autoorganizarea (acţiuni asumate de un element constitutiv al scenariului care condiţionează comportamentul celorlalte elemente şi gradul de participare a acestora la configurarea subiectului) Rolul de lider (în limbaj sinergetic – „atractor”) în procesul de autoorganizare a scenariului şi-l pot revendica: elemente temporale sau spaţiale, evenimente incitante, caracterele personajelor centrale etc. Ne vom referi la coordonatele temporale ale scenariului, în special la durata acţiunii în raport cu dinamica subiectului.

Non-artistic factors that can have artistic effects on the drama of the fiction film depend on film production standards and the producer’s prerogatives. Artistic factors that determine the subject of the script develop as a result of two processes: organization (the author’s narrative intentions and their harmonization with the internal logic of the dramatic subject) and self-organization (actions prompted by a constitutive element of the script, which influence the behavior of other elements and their degree of involvement in the subject’s configuration). The role of the leader (also known as „attractor” in synergetics) in the self-organization process of the script can be assumed by: temporal or space elements, inciting events, the main characters’ personalities, etc. We will refer to the time coordinates of the script, especially the duration of the action vs. the subject’s dynamic.

Cuvinte-cheie
producător, dramaturg, scenariu, sinergetică,

setting