Troparul pascal #hristos a Înviat din ciclul imnele Sf. Liturghii de M. Berezovschi prin prisma abordării surselor psaltice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
734 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-26 12:01
SM ISO690:2012
BARBANOI(GAJIM), Hristina. Troparul pascal #hristos a Înviat din ciclul imnele Sf. Liturghii de M. Berezovschi prin prisma abordării surselor psaltice. In: Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice, 2013, nr. 3(20), pp. 181-186. ISSN 1857-2251.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice
Numărul 3(20) / 2013 / ISSN 1857-2251

Troparul pascal #hristos a Înviat din ciclul imnele Sf. Liturghii de M. Berezovschi prin prisma abordării surselor psaltice

Pag. 181-186

Barbanoi(Gajim) Hristina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 20 mai 2014


Rezumat

This article complements the scientific studies, not very numerous, dedicated to religious music and especially to that of Byzantine tradition in the musicology from the Republic of Moldova. We have proposed an analysis that could lead to the discovery of primary psaltic sources in the ―Divine Liturgy Hymns‖ by Michael Berezovschi and reveal the composer’s approaches to the Byzantine monody, according to genre typology, melodic concept, melo-poetical and architectural organization, modal context, and not lastly, appropriate semiography. This article is the third in a series of articles, which aims is to examine and to demonstrate the way in which the Bassarabian composer M. Berezovschi approached the psaltic sources in his choral creations; the first articles were realised on the basis of the hymn ―It is truly meet‖, the song ―Our Father‖ and ―The Second Antiphon‖, but the article below is based on the Paschal Troparion ―Christ is Risen‖.

Prezentul articol vine să completeze cercetările ştiinţifice, nu foarte numeroase, consacrate muzicii religioase şi în special celei de tradiţie bizantină în muzicologia din Republica Moldova. Ne-am propus o analiză care să ajungă până la descoperirea surselor psaltice primare a „Imnelor Sfintei Liturghii‖ de Mihail Berezovschi şi să releve modalităţile de abordare a monodiei bizantine de către acest compozitor, reieşind din tipologia genuistică, conceptul melodic, organizarea melo-poetică şi arhitectonică, cadrul modal şi nu în ultimul rând semiografia corespunzătoare. Acest articol este al treilea dintr-o serie de studii în care autoarea examinează şi demonstrează felul în care compozitorul basarabean M. Berezovschi a abordat sursele psaltice în creaţiile sale corale; primele articole fiind realizate în baza imnului „Cuvine-se cu adevărat‖, cântării „Tatăl nostru‖ şi „Antifonului II‖, iar articolul de mai jos vizează troparul pascal „Hristos a Înviat‖.

Cuvinte-cheie
surse psaltice, monodie bizantină, cadru modal, procedee armonice şi polifonice.,

partitură corală