Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
924 15 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-06-25 13:46 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
371.13 (429) |
Educație (14210) |
SM ISO690:2012 MÂNDÂCANU, Virgil, VACARCIUC, Daniela. Paradigma pedagogiei umaniste praxiologice
în pregătirea cadrelor didactice. In: Univers Pedagogic, 2014, nr. 1, pp. 68-74. ISSN 1811-5470. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Univers Pedagogic | |||||||
Numărul 1 / 2014 / ISSN 1811-5470 | |||||||
|
|||||||
CZU: 371.13 | |||||||
Pag. 68-74 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Întemeietorii pedagogiei susţineau că aceasta este „arta universală de a-i învăţa de toate pe toţi” (I.Comenius), că „pedagogia nu este ştiinţă, ci arta cea mai mare pe care o cunoaşte umanitatea” (K.Uşinschi).
Dorindu-ne mari transformări în învăţământul universitar cu accent pe transformarea acestuia în formă şi conţinut pe creşterea calităţii, astăzi noi acceptăm doar ştiinţele educaţiei nu şi pedagogia umanistă praxiologică care cuprinde cunoaşterea artistică, tehnologii educaţionale ca artă creativă originală. Punând accentul pe cunoaşterea ştiinţelor educaţiei, acumulând informaţie teoretică fără a lăsa loc suficient pentru un antrenament specific praxiologic în contextul tehnicii, tehnologiei şi artei educaţiei nu vom reuşi să realizăm o schimbare esenţială în învăţământul superior pedagogic. |
|||||||
Cuvinte-cheie Pedagogie – artă a educaţiei, ştiinţă pedagogică, cunoaştere ştiinţifică, cunoaştere artistică |
|||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-30750</cfResPublId> <cfResPublDate>2014-01-01</cfResPublDate> <cfIssue>1</cfIssue> <cfStartPage>68</cfStartPage> <cfISSN>1811-5470</cfISSN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/30750</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Paradigma pedagogiei umaniste praxiologice în pregătirea cadrelor didactice</cfTitle> <cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Pedagogie – artă a educaţiei; ştiinţă pedagogică; cunoaştere ştiinţifică; cunoaştere artistică</cfKeyw> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Întemeietorii pedagogiei susţineau că aceasta este „arta universală de a-i învăţa de toate pe toţi” (I.Comenius), că „pedagogia nu este ştiinţă, ci arta cea mai mare pe care o cunoaşte umanitatea” (K.Uşinschi). Dorindu-ne mari transformări în învăţământul universitar cu accent pe transformarea acestuia în formă şi conţinut pe creşterea calităţii, astăzi noi acceptăm doar ştiinţele educaţiei nu şi pedagogia umanistă praxiologică care cuprinde cunoaşterea artistică, tehnologii educaţionale ca artă creativă originală. Punând accentul pe cunoaşterea ştiinţelor educaţiei, acumulând informaţie teoretică fără a lăsa loc suficient pentru un antrenament specific praxiologic în contextul tehnicii, tehnologiei şi artei educaţiei nu vom reuşi să realizăm o schimbare esenţială în învăţământul superior pedagogic.</cfAbstr> <cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'>The founders of pedagogy were saying that this is ,,the universal art to teach everybody, everything” (I.Comenius), that ,,the pedagogy is not science, but the best art that humanity has ever known” (K.Ushinski). Willing for big changes in higher educational system focusing on content changes and quality growth, today we accept only educational sciences not praxiological human pedagogy that consists of artistic approach, educational techniques as an original creative art. Focusing on learning sciencies of education, gatering theoretical information without leaving a sufficient place for a specific praxiological practice in technique, tehnology and art of education context, we won't manage an essential change in higher educational system.</cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2014-01-01T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2014-01-01T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-13811</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2014-01-01T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-30831</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2014-01-01T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-13811</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-13811-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2014-01-01T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Mândâcanu</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Virgil</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-30831</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-30831-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2014-01-01T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Vacarciuc</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Daniela</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>