Evoluția procesului de legiferare internațională în cadrul uniunii europene: supranaționalitatea în dreptul organizațiilor internaționale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1546 14
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-05 14:02
SM ISO690:2012
CHIRTOACĂ, Natalia. Evoluția procesului de legiferare internațională în cadrul uniunii europene: supranaționalitatea în dreptul organizațiilor internaționale. In: Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale, 2013, nr. 4(30), pp. 25-41. ISSN 1857-1999.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale
Numărul 4(30) / 2013 / ISSN 1857-1999 /ISSNe 2345-1963

Evoluția procesului de legiferare internațională în cadrul uniunii europene: supranaționalitatea în dreptul organizațiilor internaționale

Pag. 25-41

Chirtoacă Natalia
 
Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 20 februarie 2014


Rezumat

Fiind înființată (inițial, ca și concept politic) în 1992 în baza Tratatului de la Maastricht asupra Uniunii Europene (TUE) și având la bază trei organizații internaționale economice (CECO, CEE și EURATOM), astăzi Uniunea Europeană se afirmă ca și o organizație internațională a cărei pondere la nivel internațional este în continuă creștere. Intrarea în vigoare la 1 decembrie 2009 a Tratatului de la Lisabona (de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene) a permis accederea Uniunii Europene într-o nouă fază în calitate de actor internațional. Dobândirea personalității juridice prin efectul Tratatului de la Lisabona, conferă Uniunii Europene o Dobândirea personalității juridice prin efectul Tratatului de la Lisabona, conferă Uniunii Europene o dimensiune juridică alături de cea politică, reprezintă o premisă a creșterii rolului său pe plan internațional, inclusiv a capacității sale de reprezentare individuală în organizații și conferințe internaționale, Uniunea acționând, astfel, ca o singură entitate. UE este o organizație internațională în cadrul căreia legiferarea este una specifică – aceasta având la bază o mai mare autonomie și independență instituțională, metoda legiferării europene și natura juridică a actelor adoptate conferind organizației acest specific. Competențele Uniunii Europene nu sunt universale, ci sunt limitate și aceste limite sunt clar și concret determinate de către tratatele constitutive. Chiar dacă Tratatul de la Lisabona consacră în mod expres competențele exclusive ale UE, aceasta nu semnifică că statele nu sunt în drept să intervină în sfera delegată exclusiv UE sau că nu ar putea în viitor să-și revadă voința în acest sens. Termenul „exclusiv” mai mult ar semnifica faptul că de acum UE poartă răspundere deplină pentru atingerea obiectivelor ce vizează domeniile în care aceasta are conform tratatului constitutiv competență exclusivă.

Being founded (originally as a political concept) in 1992 under the Maastricht Treaty on European Union (TEU) and three international organizations based on economic (ECSC, EEC and Euratom), the European Union today stands as an international organization which share is growing at international level. Entering into force of the Treaty of Lisbon (amending the Treaty on European Union and the Treaty establishing the European Community) on 1 December 2009 allowed EU an accession in a new phase as an international actor. The incorporation by the effect of the Treaty of Lisbon gives the EU not only legal but also political dimension and represents a prerequisite for increasing its international role, including its ability of individual representation in international organizations and conferences. Therefore European Union is acting as a single entity. The EU is an international organization which regulation process has a specific enactment – this is based on greater autonomy and institutional independence, the European law-making method and legal nature of the acts give to organization this specific.

Будучи основанным (первоначально как политическое понятие) в 1992 году на основе Маастрихтского договора о Европейском союзе (ДЕС) и трех международных экономических организаций (ЕОУС, ЕЭС и Евратом), сегодня Европейский союз выступает в качестве международной организации, удельный вес которой на международном уровне постоянно растѐт. Вступление в силу 1 декабря 2009 года Лиссабонского договора (о внесении изменений в Договор о Европейском союзе и Договора об учреждении Европейских сообществ) стало этапом нового развития ЕС в качестве международного актора. После вступления в силу Лиссабонского договора, ЕС, удостоившись правосубъектности, стал носить не только правовое, но и политическое измерение, что является необходимым условием повышения роли организации на международном уровне, в том числе еѐ способности индивидуального представительства в международных организациях и на конференциях, выступая при этом в качестве отдельного лица. ЕС является международной организацией, в рамках которой процесс правового регулирования является специфическим, функционирование ЕС основано на большей автономии и институциональной независимости, вместе с этим, метод европейского правового регулирования и правовая природа принятых соглашений придают организации данную особенность. Компетенция ЕС не является универсальной, но она является ограниченной и эти ограничения четко и конкретно определяется учредительными договорами. Даже если Лиссабонский договор явно закрепляет исключительную компетенцию ЕС, это не означает, что государства не имеют права вмешиваться в сферу, закрепленную исключительно за ЕС или не могут в будущем пересматривать свои волеизъявления в этом смысле. Термин «исключительно» в большинстве своѐм означает то, что ЕС в настоящее время несѐт полную ответственность за достижение целей, которые касаются областей, в которой организация, обладает, согласно договору об учреждении, исключительной компетенцией.

Cuvinte-cheie
Uniunea Europeană, competențe, personalitate juridică,

supranaţional, contract de instituire