Clasificarea documentarelor de televiziune: un subiect deschis
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1090 46
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-12 13:38
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[791.43-92+654.1+7.01](478) (1)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
Telecomunicații și telecomandă (organizare, funcționare) (126)
Estetică. Filozofie. Gust. Teoria artei în general (108)
SM ISO690:2012
BOHANŢOV, Alexandru. Clasificarea documentarelor de televiziune: un subiect deschis. In: Arta , 2013, nr. 2(AAV), pp. 100-106. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Clasificarea documentarelor de televiziune: un subiect deschis
CZU: [791.43-92+654.1+7.01](478)

Pag. 100-106

Bohanţov Alexandru
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 4 februarie 2014


Rezumat

Tentativa de a realiza o tipologie a documentarului TV ne-a sugerat ideea de a lărgi aria de investigare a acestui produs, ţinând cont de fenomenul hibridizării în cadrul comunicării audiovizuale postmoderne, precum şi de aportul new media la configurarea structurilor audiovizuale de factură documentară. De fapt, în era comunicării generalizate,economia mass-media şi tehnicile marketingului impun o nouă abordare a acestui gen de televiziune. În operaţiunea de tipologizare a documentarului TV am luat în calcul viziunile tradiţionale asupra subiectului în cauză, care au ca punct de plecare similitudinile şi diferenţele dintre documentarul cinematografic şi cel de televiziune. „Schimbarea la faţă” a filmului documentar în contextul revoluţiei digitale, când conceptul de interactivitate promovat de noile media câştigă tot mai mult teren, ne-a determinat să utilizăm şi alte criterii de departajare a producţiilor de nonficţiune, venind cu exemplele de rigoare: documentarul Life in a Day (O zi din viaţă), în primul rând. Transformările pe care le-a suferit acest gen/format TV denotă o adaptare a produselor de natură documentată(şi nu numai) la publicul-ţintă, care adesea este refractar la documentarele cu o structură mai complexă, bazată pe anumite dimensiuni intertextuale, dând prioritate mesajelor uşor de reţinut, transmise într-un limbaj audiovizual cât mai simplu şi atractiv. Cum arată numeroşi cercetători, calitatea informaţiei pierde teren în faţa impactului vizual, iar documentarul de televiziune se pliază pe aceste noi reguli, în tendinţa sa de a supravieţui pe o piaţă mediatică tot mai aservită divertismentului facil.

The attempt to create a TV documentary typology suggested to us the idea of broadening this product’s investigation area, taking into account the phenomenon of hybridization within postmodern audiovisual communication, as well as new media’s contribution to the configuration of the documentary audiovisual structures. In fact, in an era of generalized communication, media economy and marketing techniques impose a new approach when dealing with this TV genre. We also considered traditional views on the matter of TV documentary typology, which have as a starting point the similarities and differences between film documentary and TV documentary. Film documentary’s transformation in the context of the digital revolution, when the concept of interactivity promoted by new media is gaining ground fast, has forced us to also use additional criteria of assessing non-fiction productions, with examples included: the documentary film Life in a Day being first among them. The transformations undergone by this TV genre/format denote an adaptation of the documentary products (and not only them) to the target audience, often refractory to those documentaries having a more complex structure, based on certain intertextual dimensions, giving higher priority to catchy messages transmitted in an audiovisual language as simple and attractive as possible. As shown by many researchers, information quality loses ground to the visual impact, and TV documentary takes these new rules to heart, intent on surviving in a media market increasingly subservient to light entertainment.

Cuvinte-cheie
documentar de televiziune, fenomen de hibridizare, gen/format TV,

tipologie,

new media