Abordarea surselor psaltice în imnele sf. liturghii de Mihail Berezovschi (în baza cântării tatăl nostru)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
816 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-22 23:43
SM ISO690:2012
BARBANOI(GAJIM), Hristina. Abordarea surselor psaltice în imnele sf. liturghii de Mihail Berezovschi (în baza cântării tatăl nostru) . In: Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice, 2012, nr. 4(17), pp. 213-220. ISSN 1857-2251.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice
Numărul 4(17) / 2012 / ISSN 1857-2251

Abordarea surselor psaltice în imnele sf. liturghii de Mihail Berezovschi (în baza cântării tatăl nostru)

Pag. 213-220

Barbanoi(Gajim) Hristina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 14 decembrie 2013


Rezumat

Prezentul articol vine să completeze cercetările ştiinţifice, nu foarte numeroase, consacrate muzicii religioase şi în special celei de tradiţie bizantină în muzicologia din Republica Moldova. Ne-am propus o analiză care să ajungă până la descoperirea surselor psaltice primare a “Imnelor Sfintei Liturghii” de Mihail Berezovschi şi să releve modalităţile de abordare a monodiei bizantine de către acest compozitor, reieşind din tipologia genuistică, conceptul melodic, organizarea melo-poetică şi arhitectonică, cadrul modal şi nu în ultimul rând semiografia corespunzătoare. Acest articol este al doilea dintr-o serie de articole în care autoarea examinează şi demonstrează felul în care compozitorul basarabean M. Berezovschi a abordat sursele psaltice în creaţiile sale corale; primul dintre ele fiind realizat în baza imnului “Cuvine-se cu adevărat”, iar cel de mai jos în baza cântării “Tatăl nostru”.

This article complements the scientific studies, not very numerous, dedicated to religious music and especially to that of Byzantine tradition in the musicology from the Republic of Moldova. We have proposed an analysis that could lead to the discovery of primary psaltic sources in the “Divine Liturgy Hymns” by Michael Berezovschi and reveal the composer’s approaches to the Byzantine monody, based on genre typology, melodic concept, melo-poetical and architectural organization, modal context, and not lastly, appropriate semiography. This article is the second in a series of articles, which aims at examining and demonstrating the way the Bassarabian composer M. Berezovschi approached the psaltic sources in his choral creations; the first of these articles was realised on the basis of the hymn “It is truly meet”, but the article below is based on “Our Father” song.

Cuvinte-cheie
M. Berezovschi, surse psaltice, monodie bizantină, cadru modal,

partitură corală