Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
906 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-12-24 22:28 |
SM ISO690:2012 ЧОБАНУ-СУХОМЛИН, Ирина. Забытые песнопения: музыкальное приношение
дософтею Геннадия Чобану: Композиционное решение
. In: Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice, 2012, nr. 3(16), pp. 76-85. ISSN 1857-2251. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Anuar ştiinţific: muzică, teatru, arte plastice | |||||
Numărul 3(16) / 2012 / ISSN 1857-2251 | |||||
|
|||||
Pag. 76-85 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Articolul este dedicat specificului arhitectonic al ciclului vocal-instrumental „Cântări uitate: Închinare muzicală lui Dosoftei” pentru bariton şi ansamblu de cameră (flaut, clarinet, fagot, corn, două viole, violoncel şi contrabas) de Gh. Ciobanu. La baza ciclului se află poezia religioasă biblică a
mitropolitului moldav Dosoftei. Autoarea articolului cercetează manifestările contrastului, pe de o parte, şi unităţii unor compartimente neomogene din punctul de vedere stilistic, ce constituie forma contrastantă compusă a lucrării, pe de altă parte. Aceste manifestări sunt privite sub aspectul continuării tradiţiilor Barocului muzical, reprezentant al cărora este considerat mitropolitul Dosoftei. Gh. Ciobanu optează pentru versiunea poetică de o rară expresivitate a psalmului de pocăinţa (102), ce aparţine iluministului moldav, urmând, în acest sens, calea versuitorului în ceea ce priveşte redarea stărilor interioare profunde, a frământărilor şi durerilor sufleteşti. În acelaşi timp, investigaţiile efectuate demonstrează faptul că compozitorul nu s-a limitat la un simplu comentariu muzical al poeziei biblice ci a pătruns în straturile şi sensurile ascunse ale psalmului. Dialogurile dintre Baroc şi contemporaneitate, tradiţia bizantină şi folclorul românesc, arta muzicală bisericească şi tradiţia populară, muzica vocală şi cea instrumentală definesc forma acestei lucrări compuse din şapte compartimente contrastante. |
|||||
Cuvinte-cheie contrasting compound form, music by the composers from the Republic of Moldova |
|||||
|