Filmul de artă: repere conceptuale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
905 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-28 18:07
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43.03(478) (7)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Filmul de artă: repere conceptuale . In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2013, nr. 3(30), pp. 93-98. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 3(30) / 2013 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Filmul de artă: repere conceptuale
CZU: 791.43.03(478)

Pag. 93-98

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 27 noiembrie 2013


Rezumat

The intertextuality concept suppose the presence of an interplay, of an interrelation, with the literary text. This process also refers to art works space where there are different spiritual stratums that interfere, assimilate, crosses leading to newideas and semnifications. All this process are created according to the principles of film eding, especially kinds of montage which are often used in art movies created on base of several texts and images. The author sudy is based on aesthetiticians’ theories Mihail Bahtin, Julia Kristeva, Roland Barth, filmmakers and film theorists Serghei Eisenstein, Lev Kuleşov, Dziga Vertov.

Pe baza unor filme de artă din filmografi a autohtonă şi cea europeană autorul evidenţiază principalele surse şi condiţii de creare a acestei categorii de filme: natura sintetică a artei cinematografi - ce, ce poartă în memoria sa codul genetic al artelor care au generat-o, rolul valenţelor artistico-estetice ale operelor pe baza cărora s-a creat filmul, importanţa scenarizării şi dramatizării „materiei prime” (operele de artă) în contextul naraţiunii filmice ş.a. Autorul demonstrează că imaginile artistice ale artelor fi gurative dispun de mari forţe semnifi cative, de energii spirituale ascunse şi care pot fi puse în valoare prin limbajul audiovizual al filmului. De asemenea, sunt cercetate unele repere conceptuale importante ce ţin de estetica filmului documentar de artă, cum ar fi asimilarea artelor de către limbajul cinematografic, procesul de interpretare (şi limitele ei) a operelor de artă în spaţiul filmic, evidenţierea modului reflexiv de abordare, polifuncţionalitatea filmelor de artă ş.a.

Cuvinte-cheie
film de artă, limbaj cinematografic, interpretare, montaj,

componentele filmului