Ascensiune socială şi limite de aparat: observaţii pe marginea poveştii vieţii unui intelectual moldovean din epoca sovietică târzie
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
992 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-07-11 16:07
SM ISO690:2012
NEGURĂ, Petru. Ascensiune socială şi limite de aparat: observaţii pe marginea poveştii vieţii unui intelectual moldovean din epoca sovietică târzie. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2013, nr. 30, pp. 75-84. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 30 / 2013 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Ascensiune socială şi limite de aparat: observaţii pe marginea poveştii vieţii unui intelectual moldovean din epoca sovietică târzie

Pag. 75-84

Negură Petru
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 5 decembrie 2013


Rezumat

La biographie de Ion qui, descendu d’une famille de paysans appauvris, devient professeur universitaire (avec des études de doctorat à la plus prestigieuse université de l’ancien Empire soviétique) et député dans le premier parlement livre, nous offre une étude de cas dans laquelle nous pouvons observer la promotion sociale réalisée à grande échelle à l’époque soviétique par l’intermédiaire des institutions d’enseignement secondaire et supérieur. En même temps, ce récit de vie illustre une certaine forme de plafonnement qui a été parfois imposé à certains «cadres nationaux» dans leur ascension professionnelle, suspectés de manque de loyauté à l’égard du régime soviétique. Cette nouvelle élite, formée et plafonnée par le même système (qui obéit à une double logique: de formation de spécialistes et de contrôle politique), deviendra, dans les années de la perestroïka et des révolutions «de velours», l’avant-garde qui offrira une alternative au gouvernement soviétique, par un retour aux valeurs nationales et de la démocratie libérale.

Biografia lui Ion, care, provenit dintr-o familie de ţărani sărăciţi, devine profesor universitar (cu studii de doctorat la cea mai prestigioasă universitate din fostul imperiu sovietic) şi deputat în primul parlament moldovean liber, ne oferă un studiu de caz în care putem observa promovarea socială realizată la scară largă în epoca sovietică prin intermediul instituţiilor de învăţământ secundar şi superior. Totodată, această „poveste a vieţii” ne ilustrează şi o anumită plafonare care a fost uneori impusă unor „cadre naţionale” nou formate în calea ascensiunii lor profesionale, suspectate de lipsă de loialitate faţă de regimul sovietic. Această nouă elită, formată şi plafonată de acelaşi sistem (care se subordona unei logici duble: de formare a specialiştilor şi de control politic), va deveni, în anii perestroikăi şi ai revoluţiilor „de catifea”, avangarda care va oferi o alternativă guvernării sovietice, printr-o întoarcere la valorile naţionale şi ale democraţiei liberale.

Cuvinte-cheie
mobilitate socială, ascensiune socială,

studiu de caz,

povestea vieţii