Impactul afecţiunilor dentare asupra calităţii vieţii la copiii cu dizabilităţi intelectuale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1336 61
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-14 22:31
SM ISO690:2012
SPINEI, Aurelia. Impactul afecţiunilor dentare asupra calităţii vieţii la copiii cu dizabilităţi intelectuale . In: Medicina stomatologică , 2012, nr. 3(24), pp. 98-103. ISSN 1857-1328.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Medicina stomatologică
Numărul 3(24) / 2012 / ISSN 1857-1328

Impactul afecţiunilor dentare asupra calităţii vieţii la copiii cu dizabilităţi intelectuale

Pag. 98-103

Spinei Aurelia
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
Disponibil în IBN: 13 decembrie 2013


Rezumat

În articol sunt prezentate rezultatele evaluării statusului dentar şi a calităţii vieţii la copiii cu dezabilități intelectuale. În studiu au fost luaţi 426 copii cu dezabilități instituţionalizaţi în şcoli internat-auxiliare. Lotul martor a fost constituit din 439 de copii sănătoşi lipsiţi de grija părinţilor şi instituţionalizaţi în gimnazii de tip internat. Statusul dentar a fost apreciat în conformitate cu criteriile OMS. Experiența carioasă a fost evaluată prin aprecierea indicelui de prevalență (IP) a cariei dentare şi indicele DMFT. Starea igienei orale a fost estimată folosind Indicele de Igienă Orală OHI-S (G.Green, I.Vermillion, 1964). Evaluarea prevalenţei şi severităţii impactului sănătăţii orale asupra calităţii vieţii la copii s-a efectuat prin aprecierea indicelui Child-OIDP. Studiul a constatat un nivel sporit al indicatorilor de carie dentară la copiii cu disabilităţi intelectuale. Autorul concluzionează necesitatea instituirii unor programe preventive care vor contribui la scăderea indicatorilor de carie dentară. Ameliorarea asistenţei stomatologice copiilor instituţionalizaţi în actualele condiţii ale Republicii Moldova trebuie concepută prin orientarea asistenţei stomatologice spre prevenirea principalelor afecţiuni stomatologice.

This article presents the results of the evaluation of dental status and quality of life in children with intellectual disabilities. This study includes 426 children institutionalized in auxiliary schools. The control group was constituted of 439 healthy children. Dental status was assessed according to WHO criteria. Caries experience was evaluated by estimating the prevalence index (PI) of dental caries, DMFT and oral hygiene was evaluated by OHI-S (G. Green and I. Vermillion, 1964). The impact of dental disorders on quality of life in children was estimated by Child-OIDP. The study revealed high indices of dental caries found in children with intellectual disabilities. The author conclude the need for preventive programs that will help reduce the presence of dental caries is obvious. Improvement of institutionalized children’s dental care in the current circumstances of the Republic of Moldova should be designed so as to target the dental assistance to the prevention of major dental disorders.

Cuvinte-cheie
Calitatea vieţii, caria dentară,

afecţiuni stomatologice, copii cu dezabilități intelectuale.