Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
936 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-07-15 13:42 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.033.2:091:27-523(498) (1) |
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132) |
Manuscrise. Opere rare și prețioase (115) |
Creștinism. Biserici și culte creștine (339) |
SM ISO690:2012 GALAICU, Violina. Probleme ale cercetării manuscriselor muzicale medievale de la Mănăstirea Putna. In: Arta , 2012, nr. 2(AAV), pp. 40-45. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2012 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 783.033.2:091:27-523(498) | ||||||
Pag. 40-45 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Prezentul articol se referă la tezaurul manuscriptic rămas din perioada de efervescenţă a Şcolii muzicale de la Putna medievală (sfârşitul secolului al XV-lea - sfârşitul secolului al XVI-lea). După un scurt istoric al cercetării subiectului şi un inventar al codicelor circumscrise colecţiei (dispersate astăzi în diverse biblioteci), sunt punctate direcţiile principale ale demersului paleografic. Printre acestea se numără: aspectul genuistic al fondului manuscriptic şi al cântărilor incluse, datarea melodiilor, identificarea autorilor antologaţi şi departajarea lor (a celor locali de cei străini), limbile folosite (greaca şi vechea slavonă bisericească) şi raportul lor cantitativ/calitativ, particularităţile semiografiei utilizate şi tehnica transcrierii cântărilor în notaţie liniară. Se insistă, în special, asupra dificultăţilor de decodare a notaţiei vehiculate în manuscrisele putnene, aceste dificultăţi pretându-se a fi categorisite în felul următor:
-interpretarea exactă a semiografiei diastematice şi cheironomice; - valoarea metro-ritmică a neumelor (durată, formule ritmico-melodice, grupări de valori etc.); - structura ehurilor (incipituri, finale, cadenţe interioare). Sunt reliefate în continuare probleme ale studiului unor contribuţii nominale, reprezentative pentru fenomenul discutat:
opera lui Evstatie Protopsaltul, creaţia lui Dometian Vlahu, compoziţiile lui Theodosie Zotica. În partea concluzivă a articolului, se pedalează pe acele însemne ale stilului melodic putnean ce îl singularizează în ansamblul muzicii ortodoxe a epocii. Întreg şirul de raţionamente expuse se vrea o pledoarie în plus în favoarea extinderii şi aprofundării studiului muzicologic pe palierul desemnat, precum şi a ajustării şi diversificării metodologiei ştiinţifice aferente. |
||||||
Cuvinte-cheie cântarea liturgică de tradiţie bizantină, perioada medievală, manuscrise muzicale, identificarea autorilor de cântări, identificarea manuscriselor |
||||||
|