Etosul modal în opera muzicală a lui Dimitrie Cantemir
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1096 14
Ultima descărcare din IBN:
2023-01-25 15:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.03.071.1(478)(092) (1)
Muzică (1808)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Etosul modal în opera muzicală a lui Dimitrie Cantemir. In: Arta , 2012, nr. 2(AAV), pp. 46-50. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2012 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Etosul modal în opera muzicală a lui Dimitrie Cantemir
CZU: 78.03.071.1(478)(092)

Pag. 46-50

Ghilaş Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2013


Rezumat

Modalul construit pe etos, cu evidenţierea funcţiei etice a makam-urilor, reprezintă una din componentele esenţiale bine relevată în opera teoretică şi componistică a lui D. Cantemir, care propune astfel să armonizeze formarea etico-morală a individului în cadrul preocupărilor muzicale sub controlul raţiunii. Tehnica componistică în arta lui D. Cantemir reprezintă un instrument de lucru pentru a reda etosul, emoţiile, pasiunile, alte stări de natură afectivă şi, finalmente, de a sensibiliza intelectul pe planul necesităţilor de esenţă etică. Or, tradiţional, cultura muzicală orientală acorda un interes sporit etosului modal. Deseori, conţinutul artistico-sonor al creaţiei este asociat unei idei tematice sau unei surse concrete de inspiraţie. Doctrinele anterioare lui D. Cantemir caută să inducă în mentalitatea mahomedanilor ideea relaţiei dialectice dintre limbajul muzical şi sursa de inspiraţie. În opera sa muzicală, D. Cantemir valorifică concepţia de creaţie consolidată în cultura orientală, cu intenţia de a realiza sinteza muzicii şi a realităţii înconjurătoare pentru a-i facilita ascultătorului perceperea şi comprehensiunea semnificaţiei mesajului sonor. Cum latura estetică a creaţiei lui D. Cantemir se sprijină pe concepţia etosului modal, aflată sub incidenţa tradiţiei artistice musulmane, colecţia sa muzicală din partea a II-a a Edvâr-ului (Cartea ştiinţei muzicii după felul literelor) oferă mostre care conţin indici asupra punctului de plecare al compozitorilor în actul lor de creaţie.

The modal built on ethos, highlighting the ethical function of makams, is one of the essential components quite well reflected in the theoretical and compositional works of D. Cantemir, which tries to harmonize the ethical and moral formation of individuals within their musical interest under the control of reason. D. Cantemir’s compositional technique is a tool used to convey the ethos, emotions, passions, other affective states and to sensitize the mind towards ethical imperatives. Traditional oriental musical culture grants a special place to the modal ethos. Often, the artistic content is associated with a specific theme or source of inspiration. D. Cantemir’s previous doctrines seek to induce in the Mohammedan mentality the idea of dialectical relationship between the musical language and the source of inspiration. In his music, D. Cantemir capitalizes on the concept of creation consolidated in the Oriental culture with the intention of making a synthesis of the music and the surrounding reality in order to facilitate the perception and comprehension of the sound’s meanings. Since the aesthetic side of D. Cantemir’s creation is based on the modal ethos which falls within the scope of Muslim artistic traditions, his music collection from the second part of Edvâr (The book of science of music by the types of letters) offers samples containing clues on the starting point of composers in their act of creation.

Cuvinte-cheie
D. Cantemir, estetică muzicală, etos modal, moduri muzicale,

teoria etosului.