Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1096 14 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-01-25 15:10 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
78.03.071.1(478)(092) (1) |
Muzică (1808) |
SM ISO690:2012 GHILAŞ, Victor. Etosul modal în opera muzicală a lui Dimitrie Cantemir. In: Arta , 2012, nr. 2(AAV), pp. 46-50. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2012 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 78.03.071.1(478)(092) | ||||||
Pag. 46-50 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Modalul construit pe etos, cu evidenţierea funcţiei etice a makam-urilor, reprezintă una din componentele esenţiale bine relevată în opera teoretică şi componistică a lui D. Cantemir, care propune astfel să armonizeze formarea etico-morală a individului în cadrul preocupărilor muzicale sub controlul raţiunii. Tehnica componistică în arta lui D. Cantemir reprezintă un instrument de lucru pentru a reda etosul, emoţiile, pasiunile, alte stări de natură afectivă şi, finalmente, de a sensibiliza intelectul pe planul necesităţilor de esenţă etică. Or, tradiţional, cultura muzicală orientală acorda un interes sporit etosului modal. Deseori, conţinutul artistico-sonor al creaţiei este asociat unei idei tematice sau unei surse concrete de inspiraţie. Doctrinele anterioare lui D. Cantemir caută să inducă în mentalitatea mahomedanilor ideea relaţiei dialectice dintre limbajul muzical şi sursa de inspiraţie. În opera sa muzicală, D. Cantemir valorifică concepţia de creaţie consolidată în cultura orientală, cu intenţia de a realiza sinteza muzicii şi a realităţii înconjurătoare pentru a-i facilita ascultătorului perceperea şi comprehensiunea semnificaţiei mesajului sonor.
Cum latura estetică a creaţiei lui D. Cantemir se sprijină pe concepţia etosului modal, aflată sub incidenţa tradiţiei
artistice musulmane, colecţia sa muzicală din partea a II-a a Edvâr-ului (Cartea ştiinţei muzicii după felul literelor) oferă
mostre care conţin indici asupra punctului de plecare al compozitorilor în actul lor de creaţie. |
||||||
Cuvinte-cheie D. Cantemir, estetică muzicală, etos modal, moduri muzicale, teoria etosului. |
||||||
|