Ieromonahul Macarie în căutarea identităţii românești a muzicii bisericești
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
887 14
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-18 13:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783(498)(091) (2)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
CHIRCEV, Elena. Ieromonahul Macarie în căutarea identităţii românești a muzicii bisericești. In: Arta , 2011, nr. 1(AAV), pp. 10-16. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AAV) / 2011 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Ieromonahul Macarie în căutarea identităţii românești a muzicii bisericești
CZU: 783(498)(091)

Pag. 10-16

Chircev Elena
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2013


Rezumat

Monk Macarie is one of the many illustrious representatives of the ecclesiastical music at the beginning of the nineteenth century. He undertook an intense activity for the imposition of the Romanian ecclesiastic music. Despite being taught to respect the Greek tradition, Macarie understood the necessity of translating the texts of the hymns and of the theoretical notions into Romanian. He translated the first book on the theory of psalms and many other church music books. The comparative study of the hymns translated by Macarie and the Greek ones has revealed the methods used to obtain the concordance between the Greek melodic line and the new Romanian text, as well as the importance of Monk Macarie’s creative contribution to the establishment of a Romanian repertoire of hymns.

Cuvinte-cheie
hymns, Monk Macarie,

printing press, translation.